Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/55295

Title: Neoliberalismo como cultura: neosujeto, empresa y Estado desigualitarista
Other Titles: Neoliberalism as culture: neo-subject, enterprise and pro-inequality State
Issue Date: 1-Nov-2017
Keywords: Neoliberalism
Enterprise culture
Critical Management Studies
Class-struggle perspective criticism
"Rationalitarian" criticism
Neoliberalismo
Cultura de empresa
Critical Management Studies
Crítica "luchaclasista"
Crítica "racionalitaria"
Abstract: The critical approach of neoliberalism is usually made from two different interpretations: as reconstituting the power of the capitalist class in the post-Keynesian phase of capitalism, or from the emphasis on forming a competitive rationality devoted to govern subjectivities. This article contains a review of some representative contributions of both approaches, also in the Spanish-speaking world, but is especially a proposal to go one step further: we suggest to value the critical power of conceiving neoliberalism as culture, as a cultural change program, but from a conflictual, dynamic and focused perspective. To this end, we propose a questioning treatment of neoliberal culture inspired by the vigorous criticism of the managerialist handling of the Enterprise Culture that Critical Management Studies have been conducted over the past fifteen years. If the company is the organization that inspires the spirit of competitive market that neoliberalism tries to use for reconfiguring both subjectivity and state services, is almost a sweet duty to look in that same place a source of social criticism inspiration.
El abordaje crítico del neoliberalismo suele realizarse típicamente desde dos interpretaciones diferenciadas: como reconstitución del poder de la clase capitalista en la fase postkeynesiana del capitalismo, o desde el énfasis en una racionalidad competitiva conformadora/gobernadora de las subjetividades. Este artículo contiene una revisión de algunos aportes representativos de ambas aproximaciones, también del ámbito hispanohablante, pero es sobre todo una propuesta para avanzar un paso más: sugerimos poner en valor la potencia crítica de concebir el neoliberalismo como cultura, como programa de cambio cultural, pero desde una perspectiva conflictual, dinámica y focalizada. Con este objetivo, proponemos un tratamiento cuestionador de la cultura neoliberal inspirado en la sólida crítica de la gestión managerialista de la Cultura de Empresa que los Critical Management Studies han realizado durante los últimos quince años. Si la empresa es la organización que inspira el espíritu competitivo de mercado con el que el neoliberalismo intenta reconfigurar tanto la subjetividad como los servicios del Estado, es casi un dulce deber buscar en ese mismo lugar social una veta de inspiración crítica.
Primary author: Belaustegi, Luis
URI: http://hdl.handle.net/10201/55295
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 25-38
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2017, N. 36

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Neoliberalismo como cultura neosujeto, empresa y Estado desigualitarista.pdf1,66 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.