Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.2.282401

Title: Interactivity features of online newspapers: from a facsimile model to a multimedia one. Interacti vity in online journals
Other Titles: Interactividad en periódicos en línea: del modelo facsímil al multimedia. Interactividad en periódicos en línea.
Issue Date: 2017
Publisher: Universidad de Murcia
Citation: Anales de documentación, Vol. 20, nº 2 (2017)
ISSN: 1697-7904
1575-2437
Related subjects: CDU::0 - Generalidades.::070 - Periódicos. Prensa. Periodismo. Ciencias de la información
Keywords: Digital newspapers
Structural interactivity
Periódicos digitales
Interactividad estructural
Abstract: ABSTRACT: The purpose of this article is to know the current interactivity options in online newspapers. To do this, we analyze the concept of (structural) interactivity and establish a measuring tool based on some previous methodologies. This model includes a classification of newspapers into stages of development. In this way, we provide a tool, which allows media firms to know the degree of interactivity in newspapers, assessing what dimensions and parameters are being incorporated. It was applied to a sample of 21 online newspapers. Results show poor implementation of participation and customization options. There is a niche to be covered by sections of user-generated content and closer collaboration journalists-citizens. It will require a real adaptation to the new possibilities of interaction with readers at different levels of involvement and participation. The majority of newspapers are classified in a digital stage and some of them are close to the multimedia phase.
RESUMEN: El objetivo de este artículo es conocer las opciones de interactividad de periódicos en línea. Para esto, se analiza el concepto de interactividad (estructural), identificando sus componentes y definiendo un modelo de evaluación, basada en diversas metodologías que analizan la interactividad en periódicos digitales. Este modelo incluye una clasificación de periódicos en etapas de desarrollo. La herramienta permite conocer el nivel de interactividad de los periódicos y compararlos con otros, indicando qué dimensiones y parámetros están siendo incorporados y cuáles no. El modelo fue aplicado sobre 21 diarios internacionales. Los resultados revelan una escasa implementación de las opciones de participación y personalización. Existe un gran nicho en cuanto al contenido generado por los usuarios y la colaboración periodistas-ciudadanos. La mayoría de los diarios se encuentran en una fase digital. Esto requerirá una verdadera adaptación para las nuevas oportunidades de interacción con los lectores, en distintos niveles de desarrollo.
Primary author: Baños-Moreno, María-José
Pastor-Sánchez, Juan Antonio
Martínez-Béjar, Rodrigo
Faculty / Departments / Services: Facultades, Departamentos, Servicios y Escuelas::Facultades de la UMU::Facultad de Comunicación y Documentación
URI: http://hdl.handle.net/10201/54308
DOI: https://doi.org/10.6018/analesdoc.20.2.282401
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 20, nº 2 (2017)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
282401-1041671-1-PB-1.pdf2,68 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons