Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53651

Title: Blogfolio. Aprendiendo a través de la evaluación
Other Titles: Blogfolio. Learning through evaluation
Issue Date: 13-Sep-2016
Keywords: Evaluation
Learning
Information and Communication Technologies (I.C.T.)
Academic degree
Evaluación
Aprendizaje
Tecnologías de la Información y la Comunicación (T.I.C.)
Grado universitario
Abstract: One of the most innovating tools used in web 2.0 is the blogfolio. This research, of evaluational nature, has the aim of determining the advantages and limitations of said tool in the educational field. For that purpose, a group of Pre-school Education degree students from the University of Murcia were asked about their opinion on a blogfolio that they had been using throughout the course of one of their subjects. An ad hoc questionnaire, validated by inter-judge reliability, was used for that matter. The results show that, in general, the blogfolio is suitable as an instrument for the students' learning process and as a form of evaluation, as well as a way of encouraging collaborative work among them. While meaningful differences have been found regarding the students' perception of the portfolio depending on the group they belonged to, no significant differences based on previous knowledge about blogs (either by having followed one or having created one) have been noticed.
Una de las herramientas más innovadoras utilizadas en la web 2.0 es el denominado blogfolio. Con el fin de determinar las ventajas y limitaciones de dicha herramienta en el ámbito educativo, en esta investigación, de carácter evaluativo, se ha querido conocer la opinión de un grupo de estudiantes del Grado en Educación Infantil de la Universidad de Murcia, sobre un blogfolio que los mismos estaban utilizando durante el transcurso de una de las asignaturas. Para ello, se ha empleado un cuestionario ad hoc, validado mediante el procedimiento interjueces. Los resultados indican que, en general, el blogfolio es adecuado como instrumento para el aprendizaje y la evaluación de los estudiantes, así como para fomentar el trabajo colaborativo entre los mismos. Si bien se han hallado diferencias significativas en lo que respecta a la percepción que tienen los alumnos y alumnas sobre la utilización del portafolios en función del grupo al que éstos pertenecen, no ha sido así considerando el conocimiento previo que los estudiantes tenían sobre los blogs, ni en función de que hubiesen creado antes otros blogs, ni tampoco según hiciesen seguimiento o no de algún blog.
Primary author: Belmonte Almagro, María Luisa
García Sanz, Maria Paz
Galián Nicolás, Begoña
URI: http://hdl.handle.net/10201/53651
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 25-33
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 19, Núm. 3 (2016)

Files in This Item:
File SizeFormat 
Blogfolio. Aprendiendo a traves de la evaluacion.pdf196,69 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.