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http://hdl.handle.net/10201/53530
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Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
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dc.contributor.author | Donoso-Vázquez, Trinidad | es |
dc.contributor.author | Montané, Alejandra | es |
dc.contributor.author | Pessoa de Carvalho, María Eulina | es |
dc.date.accessioned | 2017-07-13T11:22:11Z | - |
dc.date.available | 2017-07-13T11:22:11Z | - |
dc.date.issued | 2014-08-01 | es |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10201/53530 | - |
dc.description.abstract | This paper develops an approach to the concepts of gender and quality of higher education in articulation with the concepts of social pertinence and social justice. Pertinence is conceived in relation to quality, which is understood as a social and public value as well as social commitment to the society and communities served by higher education institutions. The challenge presented considers that social justice, linked to the fundamental notions of equality of opportunities and human rights, can determine the social pertinence of higher education and hence its quality. The approach developed is synthetized in three theses: the processes of knowledge production cannot be disconnected from the gender cosmovision; without the inclusion of the gender perspective, the professional preparation within the disciplines is in risk of bias toward one of the poles of the masculine-feminine dichotomy; and the introduction of gender in higher education creates a model of socially committed and inclusive society. | es |
dc.description.abstract | El artículo realiza una aproximación a los conceptos de género y calidad en educación superior en articulación con los conceptos de pertinencia y justicia social. Se reclama el sentido de pertinencia unido al de calidad como valor social, público y de compromiso con las comunidades a las que las instituciones educativas sirven. El desafío que presentamos considera que la justicia social, referida a las nociones fundamentales de igualdad de oportunidades y de derechos humanos, puede determinar la pertinencia de la educación superior, y por lo tanto su calidad.Esta perspectiva relacionada con el género se concreta en tres tesis: los procesos de producción del conocimiento no pueden desligarse de la cosmovisión de género; la profesionalización en las disciplinas sin introducir la perspectiva de género correo el riesgo de quedar sesgada hacia un polo de la dicotomía masculinidad-feminidad; y la introducción del género en ES crea un modelo de sociedad comprometida e inclusiva. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 157-171 | es |
dc.language | spa | es |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.subject | Higher education: gender | en_EN |
dc.subject | Equity | en_EN |
dc.subject | Social pertinence | en_EN |
dc.subject | Social | en_EN |
dc.subject | Justice | es |
dc.subject | Educación superior | es |
dc.subject | Género | es |
dc.subject | Equidad | es |
dc.subject | Pertinencia | es |
dc.subject | Justicia social | es |
dc.title | Género y Calidad en Educación Superior | es |
dc.title.alternative | Gender and higher education quality | en_EN |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
Aparece en las colecciones: | Vol. 17, Núm. 3 (2014) |
Ficheros en este ítem:
Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
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Genero y Calidad en Educacion Superior.pdf | 265,19 kB | Adobe PDF | Visualizar/Abrir |
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