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dc.contributor.authorQuintriqueo Millán, Segundo Enriquees
dc.contributor.authorQuilaqueo, Danieles
dc.contributor.authorLepe-Carrión, Patricioes
dc.contributor.authorRiquelme, Enriquees
dc.contributor.authorGuitiérrez, Maritzaes
dc.contributor.authorPeña-Cortés, Fernandoes
dc.date.accessioned2017-07-13T11:06:01Z-
dc.date.available2017-07-13T11:06:01Z-
dc.date.issued2014-04-01es
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/53512-
dc.description.abstractThis article aims to analyze the intercultural education and teaching formation in Latin America, specially in Chile. The study of this subject is an analysis of the Team of Senior Researchers of the Research Center in Indigenous and Intercultural Context (CIECII)- "Centro de Investigación en Educación en Contexto Indígena e Intercultural" -  part of the Millennium Scientific Initiative (ICM in Spanish) program by the Universidad Católica de Temuco. We uphold the view that interculturality in Latin America had its origin in the dynamic and complex relationships among the different indigenous communities and in the subsequent sociocultural transformations that resulted from the processes of conquest, colonization and constitution of the nation-states. In this context, bilingual intercultural education has been historically aimed at indigenous people, while formal schooling has been conceived mainly as a strategic tool of the nation-states to continue the dominance processes inherited from the colonial time (coloniality), specially in the school institutions. Thus, thinking about interculturality in a critical manner means to conceive it as an ethical, political and epistemological project to be. A project that  would transform the foundations that underpin the asymmetries and inequities in our society and that are replicated through formal schooling. We can conclude that, for teaching training, interculturality should seek to build a dialogue among subjects belonging to different societies and cultures in order to counteract the single-lined monoculturalism, to overcome the colonial characteristics of the educational actions, based on teaching practices based on critical awareness, as well as to combat racism and discrimination. es
dc.description.abstractEl artículo tiene como objetivo analizar la educación intercultural y la formación del profesorado en América Latina, especialmente en Chile. El tema es abordado desde una reflexión del Equipo de Investigadores titulares del Centro de Investigación en Educación en Contexto Indígena e Intercultural (CIECII), de la Iniciativa Científica Milenio (ICM), de la Universidad Católica de Temuco. Sostenemos que la interculturalidad en América Latina tiene su origen en la relación dinámica y compleja entre las propias comunidades indígenas y en las posteriores transformaciones socioculturales legadas en el proceso de conquista, colonización y constitución de los Estados-Nación. En este contexto, la educación intercultural bilingüe ha sido históricamente pensada para los indígenas, en tanto que la escolarización ha sido concebida principalmente como estrategia instrumental de los Estados-Nación, para continuar con los procesos de dominación heredados desde la colonia (colonialidad), especialmente en la institucionalidad educativa. Así, pensar la interculturalidad de manera crítica, es concebirla como un proyecto ético, político y epistémico a construir, para la transformación de los fundamentos que sostienen la asimetría y desigualdad en nuestra sociedad y que se reproduce a través de la escolarización. Concluimos que para la formación del profesorado, la interculturalidad debería tener como finalidad construir el diálogo entre sujetos que pertenecen a sociedades y culturas diferentes, para contrarrestar la linealidad de la monoculturalidad, superar el carácter colonial de la acción educativa, en base a prácticas pedagógicas fundadas en la conciencia crítica, así como la lucha contra el racismo y la discriminación.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent217es
dc.languagespaes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectIntercultural educationen_EN
dc.subjectTeaching trainingen_EN
dc.subjectInterculturalityen_EN
dc.subjectIndigenous contextsen_EN
dc.subjectCultural diversityen_EN
dc.subjectEpistemologyen_EN
dc.subjectEducación interculturales
dc.subjectFormación del profesoradoes
dc.subjectInterculturalidades
dc.subjectContextos indígenases
dc.subjectDiversidad culturales
dc.subjectEpistemologíaes
dc.titleFormación del profesorado en educación intercultural en América Latina. El caso de Chilees
dc.title.alternativeTeaching training in intercultural education in Latin America. The Chilean caseen_EN
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
Aparece en las colecciones:Vol. 17, Núm. 2 (2014)

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