Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53499

Title: Orientación profesional en educación secundaria
Other Titles: Professional guidance in secondary education
Issue Date: 1-Jan-2014
Keywords: Professional guidance
Secondary education
Decision making
Changes
Vital and professional project
Orientación profesional
Educación secundaria
Toma de decisiones
Cambios
Proyecto profesional y de vida
Abstract: In a setting marked by uncertainty, the ability to adapt to changes gains relevance. We face an uncertain future, especially young people. With this prospect in mind, professional guidance in secondary schools should be employed with a proactive approach in order to banish timely action and move to a more continuous process of mediation and accompaniment. The youth is characterised for an intense search of personal and social identity. For this reason, in this phase of life, occupational guidance should accompany the youth and help them to identify the changes their social, cultural, natural and economical environment is going through. Therefore, occupational guidance mediates so that young people become aware of their own identity: Who am I? Where am I? Where am I going? It also responds to the need of building vital and professional project, encouraging the youth to be the active agents of their own changes; thus facilitating adaptation to new situations and demands caused by the transition into active life.
En un escenario marcado por la incertidumbre, la capacidad de adaptación al cambio cobra especial atención, estamos ante un futuro cada vez más incierto, sobre todo para la juventud. Con esta perspectiva, en los centros de secundaria, la orientación profesional debe actuar con un carácter proactivo, desterrar la acción puntual en los cursos terminales y pasar a ser un proceso continuo de acompañamiento y mediación. Los jóvenes, se caracterizan por la  intensa búsqueda de identidad personal y social, por esta razón, en esta fase de la vida, la orientación debe acompañarlos a identificar los cambios que están forjándose en su entorno cultural, social, económico y natural, mediar para que éstos tomen conciencia de su propia identidad; ¿quién soy?, ¿dónde estoy? y ¿hacia dónde voy?, y responder a las necesidades de construir proyectos profesionales y de vida, propiciando que sean ellos mismos, los agentes activos de su propio cambio y facilitando la adaptación a nuevas situaciones y exigencias que provoca la transición a la vida activa.
Primary author: Martínez Clares, Pilar
Perez Cusó, Francisco Javier
Martínez Juarez, Miriam
URI: http://hdl.handle.net/10201/53499
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 71
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 17, Núm. 1 (2014)

Files in This Item:
File SizeFormat 
Orientacion Profesional en Educacion Secundaria.pdf252,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.