Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/53339

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRodríguez, Milagros Elenaes
dc.date.accessioned2017-06-21T12:41:02Z-
dc.date.available2017-06-21T12:41:02Z-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/53339-
dc.description.abstractEl debate sobre las funciones de la Universidad exige de la revisión de su epistemología, ya que aparte de conceptualizar y entender la Universidad y su función en la sociedad, debe entenderse lo que es enseñar. En éste articulo de reflexión, se muestra una investigación cualitativa, reflexiva con sustento documental que realiza un análisis del papel de la Educación Superior en la producción del conocimiento en el clima cultural del presente. Es urgente la inserción de estas instituciones de Educación Superior en las nuevas dinámicas del mundo, abrir sus puertas, derrumbar barreras que las desunen con la sociedad, ampliar su perspectiva de acción institucional, relacionarse al mundo académico internacional. Se debe progresar en el conocimiento transdiciplinario de la realidad física, biológica, espiritual y social, generando otras visiones y valoraciones, así como a otras capacidades de respuestas y resolución ante los problemas investigados. El docente no debe permanecer pasivo ante una realidad que los arropa, se requiere de su formación humanista integral y repensar su propia praxis.es
dc.description.abstractThe debate on the roles of the University demands the revision of its very epistemology, since it is not enough just to conceptualize and understand the University and its role in society, it is important understand, instead, what teaching is. In this insightful article, it is shown a qualitative, reflexive research; supported on documental consultation, which leads to an analysis about the role of Higher Education in knowledge production in the current cultural climate. It is imperative the insertion of Higher Education institutions in the world's new dynamics, opening their doors, taking down barriers that disconnect them from society, expanding their perspective of institutional action, relating them with the international academic world. Hence, it is important to move forward on the transdisciplinary knowledge on the physical, biological, spiritual and social reality, generating so, more and new visions and valuations, as well as other skills of answering and solving researching problems. The teacher should not stay passive before a reality that surrounds them, an integral, humanist education is required, as well as an evaluation of their own praxis.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent119-125es
dc.languagespaes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectProducción de conocimientoes
dc.subjectEducación Superiores
dc.subjectConocimiento transdiciplinarioes
dc.subjectFormación docentees
dc.subjectknowledge productiones
dc.subjectHigher Educationes
dc.subjecttransdisciplinary knowledgees
dc.subjectteacher educationes
dc.titleEl papel de la Educación Superior en la producción del conocimiento en el clima cultural del presentees
dc.title.alternativeThe Role of Higher Education in Knowledge Production in the Current Cultural Climatees
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
Appears in Collections:Vol. 15, Núm. 4 (2012)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.