Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/50226

Title: La diversificación curricular. Posibilidades para una planificación alternativa
Issue Date: 2000
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212-8322
Related subjects: 37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Adaptaciones curriculares
Diversidad del alumnado
Curriculum adaptations
Educative response
Abstract: Un hecho decisivo en el desarrollo educativo de nuestro país en los últimos años, ha sido, sin duda, la extensión a diez años de la enseñanza básica para todos. Este hecho, desarrollado por la L.O.G.S.E. ha propiciado que todos los alumnos obtengan, de ser posible, y con las medidas curriculares necesarias, el título de graduado en Educación Secundaria. Con este fin, la LOGSE establece, para alumnos y alumnas mayores de 16 años, diversificaciones del currículo, para que los objetivos de la etapa secundaria y el título correspondiente, sean conseguidos, a través de una metodología, contenidos y áreas diferentes. En este artículo pretendemos analizar determinadas condiciones para el desarrollo general de los programas de diversificación, tomando en cuenta las dificultades de los centros y las perspectivas del profesorado ante los consecuentes procesos de innovación educativa. En ese sentido, revisamos las realidades más concretas, de los programas de diversificación en los institutos de secundaria de la Región de Murcia, poniendo énfasis en los elementos estructurales que apoyan su desmrnllo. Finalmente se aborda de modo puntual un aspecto poco considerado: la visión de los alumnos sujetos del programa.
Summary: One of the most decisive facts in the educational development of our country in the last few years, developed by LOGSE, has undoubtedly been the extension of basic education to ten years for ali children. This has allowed that all students can obtain their Secondary Educational Certificate, although in certain instances after the necessary cunicular measures. With this aitn, LOGSE establishes curricular diversification for certain students older than 16, so that they can get the secondary stage objectives and its co!Tesponding certificate by means of different contents, a different methodology and different subjects. Our intention it1 this article is to analyse certain conditions for the general development of diversification syllabuses, takit1g it1to account the difficulties of the educational centres and the teachers prospect facing the educational innovation processes. In this sense, we have a look into the actual reality of diversification programmes in secondary schools in the Region of Murcia, emphasising the structural elements that support theit development. Finally, the point of view the students following this type of programmes is also analysed.
Primary author: García Nadal, Rafael
Reyes Puerta, Sergio
Romero Ayala, Francisco
URI: http://hdl.handle.net/10201/50226
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 18 (2000)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La diversificación curricular. Posibilidades para un planificación alternativa.pdf407,8 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.