Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/48679

Title: Agotar la lengua: Beckett a través de Deleuze
Other Titles: Exhausted language: Beckett through Deleuze
Issue Date: 2012
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1989-4651
Related subjects: 1 - Filosofía y psicología
Keywords: Deleuze
Beckett
Lengua
Language
Abstract: Nos proponemos recorrer aquí algunas de las líneas de fuerza que permiten vincular la obra de Samuel Beckett con la estética desarrollada en los escritos de Gilles Deleuze. Para ello dedicaremos un primer apartado a las relaciones entre Beckett y la filosofía, para hacer patente allí la afinidad con algunas de las fuentes fundamentales de la filosofía deleuziana, como Nietzsche, Spinoza y la distancia con aquel que se constituye como uno de sus «enemigos» filosóficos: Martin Heidegger. Plantearemos luego algunos puntos de referencia en relación con el vínculo entre Deleuze y literatura en general, para abordar por último la específica interpretación que se hace de Beckett en los textos dedicados exclusivamente a su obra.
Abstract: The aim of this paper is to present different perspectives of the relationship between Samuel Beckett’s works and Deleuze’s aesthetics. The first section will show some aspects of Beckett’s rapport to philosophy, in order to find affinities with some of the most important sources of Deleuzian thought —Nietzsche and Spinoza— and simultaneously state a distance from Heidegger, one of Deleuze’s philosophical enemies. Finally, we propose some topics concerning the Deleuzian connection with literature, and specially his interpretation of Beckett.
Primary author: Lucero, Guadalupe
Published in: Daimon, Nº 55, (2012)
URI: http://hdl.handle.net/10201/48679
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 55 (2012)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Agotar la lengua.pdf484,9 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.