Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/48090

Title: Evaluación inicial en 6º curso de primaria de las habilidades sociales y propuesta didáctica de intervención en la Educación Física escolar
Other Titles: Initial evaluation in 6th grade elementary teaching social skills and intervention approach school Physical Education
Issue Date: 2016
Publisher: Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
ISSN: 2340-8812
2254-4070
Related subjects: 37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Desarrollo de las habilidades
Programas de enseñanza
Skills development
Instructional programmes
Abstract: Trabajar las habilidades sociales conlleva un proceso de adquisición a lo largo de los años de escolaridad obligatoria. El área curricular de Educación Física puede ser un valioso contexto en el que desarrollarlas. El objetivo de este estudio ha sido evaluar dichas habilidades en niños y niñas de Educación Primaria (6º curso; n=54) a través de un cuestionario para posteriormente, ofrecer un programa de intervención. El instrumento utilizado ha sido el Guestionario de Habilidades de Interacción Social (CHIS).Los resultados indican que la habilidad menos desarrollada es la habilidad para hacer amigos, mientras que las habilidades básicas de interacción social son las que obtienen mejores puntuaciones. Las chicas obtuvieron mejor puntuación media que los chicos. Como conclusión principal del estudio se destaca la necesidad de trabajar las habilidades sociales dentro de esta etapa educativa puesto que resultan fundamentales para desenvolverse en la sociedad.
ABSTRACT: The development of social skills involves an acquisition process over the years. The curricular area of physical education can be a valuable playful and fun context in which these skills can be improved. The aim of this study was to evaluate these skills in elementary school children (6th grade; n = 54) through a questionnaire to then carry out a program to develop social skills. The instrument used was the Social Interaction Skills Questionnaire (CHIS). The results indicated the hability to make friends was the less developed skill, while basic social interaction skills were the ones with better scores. The girls obtained better average score than boys. The main conclusion of the study is the need to work on social skills within the educational stage as they are presented as something fundamental to function and develop in society
Primary author: Saiz Panadero, M.
Prieto Ayuso, A.
Gutiérrez Marín, Eva Cristina
Gil Madrona, Pedro
Published in: Sportk, Vol. 5, nº 1 (2016)
URI: http://hdl.handle.net/10201/48090
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 9
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol 5, Nº 1 (2016)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
249131-867331-1-SM.pdf301,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.