Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46881

Title: Eloy Fernández Porta y la condición afterpop : metodologías analíticas y estrategias artísticas ante la fabricación de la subjetividad
Issue Date: 2015
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1989-4562
Related subjects: 7 Bellas artes
Keywords: Cultura popular
Fernández Porta, Eloy
Emociones y sentimientos
Abstract: Como resultado de los últimos desarrollos de los medios de reproducción y distribución de imágenes, la cultura de masas surge a principios del siglo XX y rede fi ne a lo largo de toda la centuria el modo de consumo el estatuto del arte y las maneras de percepción de su sociedad de una manera irrecuperable. Aún más, con el auge de internet y la creciente fragmentación de los movimientos culturales, la cultura de masas se expande y se expone a su recon fi guración institucional y comercial por parte del capitalismo. Sin embargo, tanto la Historia del Arte como la estética tradicional, centradas en ocasiones más en análisis historicistas o defensas del arte elevado, han obviado estos últimos cambios. Debido a esto, con un afán más interdisciplinar, surgen los estudios visuales y, de manera decisiva, la teoría afterpop de Eloy Fernández Porta. Su postura, más antropológica y crítica con las posturas teóricas tradicionales, analiza los efectos del capitalismo emocional y la necesidad de la renovación del lenguaje analítico que obliga, al fi nal, a repensar nuestra condición y los instrumentos por los que aprehendemos la realidad.
As a result of the lasts developments of the image’s reproduction and distribution media, mass culture appears in the beginnings of the twentieth century to rede fi ne over the whole century the manner of consumption, the art condition and the ways of seeing of his whole society in an irrecoverable way. More deeply, internet’s rises and cultural movements’s growing fragmentation lead to an extension and a transformation of the mass culture into commercial products and institutional contents by the capitalism. However, as much as Art History and Aesthetics, more focused on historicist researches or defenses of the high art, have ignored these last changes. Due to this, visual studies and, more decisive, the afterpop ’s theory of Eloy Fernandez Porta, have a more interdisciplinary researching methods. In this way, afterpop ’s theory combines the instruments of the anthropological discipline and the review of the traditional theories to research the e ff ects of the emotional capitalism and the necessity of renovation of the theoretical language. Lastly, these view leads to the obligation of reconsider our condition and the analytical instruments with which we understand our context.
Primary author: Tarancón Royo, Héctor
Published in: Imafronte, nº 24, 2015
URI: http://hdl.handle.net/10201/46881
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 25 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº.24, 2015

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