Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46578

Title: Evaluación de competencias en entornos virtuales de aprendizaje y docencia universitaria
Other Titles: Assesment of competences in higher education teaching and virtual learning environments
Issue Date: 9-Oct-2015
Keywords: Assessment
E-assessment
Competences
Teaching in higher education
Online teaching
Online learning
Plagiarism
Academic integrity
Student authentication
Online education user identity
Evaluación
Competencias
Docencia universitaria
Docencia virtual
Plagio
Fraude académico
Honestidad académica
Acreditación
Autoría
Abstract: In this paper we start with the description of a case of implementation of a methodology of assessment in a higher education context, within the frame of organizational change implied by the compliance of the standards set by the European Space for Higher Education. The case described is an academic experience with a strong faculty development component and online learning activities.Taking this case as reference and as we describe it, we address different dimensions and constituent elements: meaning and sense of competences in this context, their assessment, methods and tools, and problems related to virtual teaching. The problem of academic integrity and authentication.We stress the importance of having meaningful experiences that help to study, understand, research and develop new endeavors based on what has already been done, as well as of reviewing concepts, analyzing the assessment system, and reflecting on the new situations and factors within which learning assessment and competence acquisition take place.We also reflect on and take as object of study the new profiles of previous and developing competences, the present factors that lead to risk of academic plagiarism, and activities authorship. Finally, we offer a model in the conclusion.
En el presente trabajo abordamos, en primer lugar, la descripción de un caso de puesta en práctica de metodología evaluadora en un contexto de formación universitaria, dentro del marco organizativo de cambio que supone la adaptación al espacio común europeo. Se trata de una experiencia de formación con una fuerte componente de desarrollo docente y de actividades de aprendizaje online.Tomando como referencia este caso, y a medida que progresamos en su descripción, abordamos distintas dimensiones y elementos que lo componen: El sentido, significado de las competencias en este contexto, su evaluación, herramientas y métodos , y problemas que plantea en la docencia virtual. El problema del fraude y de la autentificación.Señalamos la relevancia de contar con experiencias significativas que ayuden a estudiar, comprender, investigar y desarrollar nuevas iniciativas ayudándose de lo ya realizado. Así como de revisar conceptos, analizar el sistema de evaluación, y reflexionar sobre las nuevas situaciones y factores en los que se desenvuelve la evaluación de aprendizajes, y la adquisición de competencias.Los nuevos perfiles de competencias previos y en desarrollo, los factores en presencia sobre riesgo de plagio académico, la autoría de las actividades son igualmente objeto de estudio y de reflexión. Finalmente se plantea, con las conclusiones, la propuesta de un modelo.
Primary author: Zapata, Miguel
URI: http://hdl.handle.net/10201/46578
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2010, N. 1DU



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.