Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46553

Title: Presentación: Hacia una nueva interculturalidad (educativa)
Other Titles: Towards a New (Educational) Interculturalism
Issue Date: 3-Sep-2015
Keywords: Interculturalism
New educational paradigm
Cross-border education
Interculturalidad
Nuevo paradigma educativo
Educación transfronteriza
Abstract: Massive Online Courses have highlighted a key point which was already present in virtual education whatever their nature: the benefits of technological media or of connectivity among students is not enough for quality learning to take place. Sometimes, it is not enough even for simple learning related to the objectives, or for an educational experience to take place among students. At other times, we have talked about the need for learning interaction. In this paper, we will discuss the effective communication among students in different cultural, communication and life situations. There seems to be a misunderstood voluntarism and altruism whereby MOOCs and online courses, just by setting them up, will make the integration of students and teachers possible in some situations and with some communication problems that were already complex even in cases of simple classroom teaching with students who shared the same community and a common live and communication key. Paradoxically, educators and education professionals see MOOCs as a means of educating students around the world. They are unwilling to seriously consider what happens when thousands of students with a wide range of competence levels, learning situations, cultural and academic backgrounds are all trying to learn, whatever part of the world they happen to be, through videotaped lectures. This is a key problem in MOOCs, as well as in a greater or lesser extent in virtual education. It currently takes place in the design and development of any online course, in any discipline. Yet, little is known of these events by organizers and teachers. The idea in this issue of RED is to open the discussion and propose an element that, integrated with others such as an adequate instructional design, can contribute to its debate and to a possible solution. It is a new Interculturalism. We think it will be solved as long as a new teaching culture develops, as well as a new general education culture on the basis of a progressive development of students' intercultural competence, critical thinking, awareness and self-regulation practices. In this issue, we have a call to fulfil this purpose. The response has been irregular. But this fact does not diminish the validity of the attempt. The question remains open. Besides, we have received a number of works that even if they do not directly address this issue, they are valuable approaches to the reality of Interculturalism in education in our environment.
Los Cursos Masivos Online han puesto de relieve un punto que es clave y ya estaba presente en la educación virtual fuese cual fuese su naturaleza: No basta la bondad de los medios tecnológicos ni que los alumnos estén conectados para que se produzca un aprendizaje de calidad, ni a veces un simple aprendizaje relacionado con los objetivos propuestos, ni tan siquiera para que se produzca una experiencia educativa entre los estudiantes. En otras ocasiones (Zapata-Ros, 2013a) hemos hablado de la necesidad de una interacción orientada al aprendizaje. En este trabajo vamos a hablar de la comunicación efectiva de los alumnos en situaciones culturales, comunicacionales y vitales distintas. Existe un voluntarismo y un altruismo mal entendido según el cual los MOOCs y los cursos virtuales, con solo ponerlos en marcha, van a hacer posible la integración de estudiantes y profesores en unas situaciones y con unos problemas de comunicación que ya eran complejos aún en casos sencillos de la enseñanza presencial con alumnos que compartían una misma comunidad y unas mismas claves comunicacionales y vitales. Se da la paradoja de que educadores y profesionales de la educación ven los MOOCs como un medio de educar a los estudiantes en todo el mundo y no tiene la voluntad de considerar seriamente lo que pasa cuando miles de estudiantes con un amplio espectro de niveles de competencia, situaciones de aprendizaje, bagajes culturales y antecedentes académicos tratan de aprender todos, cualquiera que sea la parte del mundo donde estén, mediante conferencias grabadas en vídeo. Este que es un problema clave en los MOOCs, en mayor o menor medida lo es igualmente en la educación virtual. Se produce en el diseño y en el desarrollo de cualquier curso online en cualquier disciplina en este momento. Y sin embargo hay un gran desconocimiento de estos hechos por parte de los organizadores y de los docentes. La idea de este monográfico de RED es poner sobre la mesa este problema de tal forma que se generen elementos que, integrados con otros como pueden ser diseños instruccionales adecuados, pueda contribuir a su debate y a una posible vía de solución: se trata de una nueva interculturalidad. Pensamos que este problema se resolverá en la medida en que se desarrolle una nueva cultura docente, y en general de la educación, sobre la base de un progresivo desarrollo en los alumnos de la competencia intercultural, del pensamiento crítico, de la conciencia y de las prácticas de autorregulación. En este número hemos hecho pues una llamada con este propósito. La respuesta ha sido irregular. Pero ello no le quita validez al intento, queda la cuestión abierta y por otra parte hemos recibido una serie de trabajos que sin abordar directamente este tema constituyen valiosas aproximaciones a la realidad de la interculturalidad en la educación en nuestro entorno.
Primary author: Zapata-Ros, Miguel
URI: http://hdl.handle.net/10201/46553
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2013, N. 41

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