Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/46198

Title: Una experiencia de representación del conocimiento en Educación Infantil mediante el uso de Redes Asociativas Pathfinder
Other Titles: An Experience of Knowledge Representation in Early Childhood Education by using Pathfinder Associative Networks
Issue Date: 2013
Publisher: Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
ISSN: 1578-7680
1131-8783
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Representación del conocimiento
Redes asociativas pathfinder
Software GOLUCA
Knowledge representation
Pathfinder associative networks
Software GOLUCA
Early childhood education
Educación infantil
Abstract: El presente trabajo tiene como objetivo mostrar una experiencia con alumnos de Educación Infantil de aplicación de una técnica de representación del conocimiento: las Redes Asociativas Pathfinder. Mediante esta técnica se obtienen representaciones gráficas de la estructura cognitiva de los alumnos, a partir de la similaridad entre los conceptos implicados en una determinada área. Para ello hemos utilizado el software experimental GOLUCA, que permite obtener datos, crear las representaciones gráficas, señalar los conceptos más importantes y evaluar de forma numérica su complejidad y coherencia. La experiencia se ha llevado a cabo con un grupo de 23 alumnos de entre 5 y 6 años de edad, y ha permitido representar su estructura cognitiva antes y después de la instrucción, en el campo de conocimiento de los "Medios de comunicación". Consideramos que por su facilidad de uso el software empleado permite el acceso al conocimiento de la estructura cognitiva de alumnos de muy corta edad o con limitadas capacidades cognitivas, y resulta un interesante auxiliar para la investigación en el área.
This paper aims to present an experience with Early Childhood Education students of the application of a technique for knowledge representation: Pathfinder Associative Networks. Using this technique, graphical representations of the cognitive structure of the students are obtained out of the similarity between the concepts involved in a given area. We have used the experimental software GOLUCA, which allows us to obtain data, create graphical representations, spot the most important concepts and evaluate their complexity and coherence numerically.The experiment was carried out with a group of 23 students aged 5 and 6 years old, and it allowed the representation of their cognitive structure before and after instruction in the field of knowledge of "Mass Media". We believe that because of its ease of use, the software used allows access to the knowledge of the cognitive structure of very young children or individuals with limited cognitive abilities, and it becomes an interesting research assistant in the area. Keywords
Primary author: Casas García, Luis
Luengo González, Ricardo
Canchado Boza, Maikel
Torres Carvalho, José Luis
Collection: RED: revista de educación a distancia, N. 36, 2013
URI: http://hdl.handle.net/10201/46198
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:2013, N. 36



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.