Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45756

Title: El componente vivencial como factor central en la integración de tecnologías para la enseñanza y la investigación.
Other Titles: The Experiential Component as a Central Factor in Integrating Technology into Teaching and Research.
Issue Date: 15-Jul-2015
Keywords: Technology integration
Blended learning
Digital literacy
Pedagogy
Integración de TIC en la enseñanza
Enseñanza mixta
Alfabetización digital
Pedagogía
Abstract: This paper will investigate the integration of technology in teaching and research among teachers and researchers in higher education institutions. The aim of this study is to identify and examine the main factors that may affect the willingness of teachers and researchers to integrate technology into their research and teaching. The study was conducted by examining two teachers' training courses, which were taught online at a University in Argentina. Those courses were attended by 48 higher education teachers and researchers. One of the main findings is that a certain change has taken place between the feelings on integrating technology in teaching and research expressed by the participants, at the beginning of the courses and at their end. I will suggest that "personal-experiential factors" are one of the main factors which may increase teachers' willingness to integrate technology in teaching. In addition, I will argue that teachers' perception of technology was influenced by the "Blended Learning Model", given that the combination of theory and practice, synchronous and asynchronous access, and the variety of teaching tools, was highlighted by participants as highly important.
En este trabajo nos proponemos analizar la problemática de la integración de las tecnologías en la enseñanza y en la investigación, entre docentes e investigadores pertenecientes a instituciones de enseñanza superior. El objetivo de la investigación es identificar los factores centrales que influyen en la predisposición de docentes e investigadores a integrar tecnologías en la enseñanza y en la investigación. Esta investigación se llevó a cabo mediante el seguimiento de dos cursos de capacitación en línea, para docentes de nivel superior de una universidad en la República Argentina, de los cuales participaron 48 docentes e investigadores. Entre los resultados de la investigación, se visualiza un cambio en las concepciones de los participantes acerca de la problemática de la integración de las tecnologías en la enseñanza y en la investigación, entre el comienzo del curso y su finalización; siendo que los factores personales-vivenciales se identificaron como centrales en la consolidación de una disposición positiva de los participantes en pos de dicha integración. Es dable destacar también que las concepciones docentes se vieron influidas por el modelo de enseñanza, acerca del cual los participantes destacaron la integración entre teoría y práctica, enseñanza sincrónica y a-sincrónica y la diversidad de técnicas utilizadas.
Primary author: Marcelo, Marcelo
URI: http://hdl.handle.net/10201/45756
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 29 (2011)

Files in This Item:
There are no files associated with this item.


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.