Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45508

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorGonzález, Rosario Arroyoes
dc.date.accessioned2015-06-23T12:26:21Z-
dc.date.available2015-06-23T12:26:21Z-
dc.date.issued2013-01-07es
dc.identifier.citationRevista de Investigación Educativa, V. 31, N. 1, 2013-
dc.identifier.issn0212-4068-
dc.identifier.issn1989-9106-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/45508-
dc.description.abstractThe purpose of this investigation is to describe the cognitive-linguistic, metacognitve-affective, and socio-cultural processes involved in written composition of university students. These processes are universally applied by expert writers in any language, thus may be considered developmental processes in the multilingual writer. Furthermore, these processes are essential in technological communication. A methodological design was used in this study, in which written cognitive interviews were conducted with a sample of 86 university students. The Method of Content Analysis allowed the application of a categorization system which operatively defined the written processes expressed by students. In terms of frequency, the results showed that university students display a certain degree of procedural, affective and socio-cultural writing competence, and that there is a need for specific programmes which foster professional and scientific use of written composition stressing the importance of conditional processes.es
dc.description.abstractLa finalidad de esta investigación es describir, los procesos cognitivos-lingüísticos, metacognitivo-afectivos y socioculturales implicados en la composición escrita de estudiantes universitarios. Procesos que de forma universal son aplicados por lo escritores expertos en cualquier lengua, por esto se pueden considerar procesos de desarrollo escritor multilingüe. Además estos procesos son básicos en el uso de la comunicación tecnológica. Para lograr ese fin se aplica un diseño metodológico cualitativo, en el que se aplica una entrevista cognitiva escrita a una muestra de 86 estudiantes universitarios. El método de Análisis de Contenido permite aplicar un sistema de categorías que define operativamente los procesos escritores expresados por los estudiantes. En base al recuento de frecuencias se destaca que los estudiantes universitarios analizados muestran cierto nivel de competencia procedimental, afectiva y sociocultural de la escritura, y se evidencia la necesidad de diseñar programas para lograr un uso profesional y científico de la misma, que insista en procesos condicionales.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent18es
dc.languagespaes
dc.publisherUniversidad de Murcia. Servicio de Publicaciones-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectWritinges
dc.subjectQualitative researches
dc.subjectScientific higher educationes
dc.subjectWriting processeses
dc.subjectEscrituraes
dc.subjectInvestigación cualitativaes
dc.subjectEnseñanza científica superiores
dc.subjectProcesos de la escrituraes
dc.titleDescripción de procesos en la composición escrita de estudiantes universitarios para un desarrollo multilingüe y tecnológico.es
dc.title.alternativeDescription of the process of written composition of university students for a multilingual and technological developmentes
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
Appears in Collections:Vol.31, Nº 1 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.