Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45477

Title: Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre la evaluación en matemáticas
Other Titles: Concepciones y creencias del profesorado de secundaria sobre la evaluación en matemáticas
Issue Date: 23-Jun-2015
Keywords: Teachers' thinking
Conceptions and beliefs
Mathematics assessment
Mathematics education
Secondary education
Survey
Factorial analysis
Cluster analysis
Pensamiento del profesor
Concepciones y creencias
Evaluación en matemáticas
Educación matemática
Educación secundaria
Encuestas
Análisis factorial
Análisis Cluster
Abstract: This work describes and characterizes the conceptions and beliefs on mathematics' assessment sustained by Andalucian secondary teachers'. It is an exploratory study. Survey technique is used by meansof a closed muliiple-choice scale questionnaire applied to a sample of the siudied population (N = 163).Thedesign and production of the closed multiple-choice scale questionnaire are based on the empirical identification of teachers' opinions, the inductive generation of a theoretically founded system of categories usefui to classify such opinions, and the process control done by experts. A descriptive study of teachers' valuations establishes the level of acceptance for each category. Thefactoranalysis of the datalet us to detecta general factor that establishes the global conception sustained by the teachers on this topic. The general factor is structured by means of13 partial factors, whichshowseveral teachers' beliefs. The clusteranalysisof the teachers'factor scores allows to establihs thought tendencies with regard to the beliefs in assessment already detected.
La contribución de este trabajo consiste en una descripción y caracterización de  las concepciones y creencias que sobre evaluación en matemáticas mantienen los profesores de secundaria andaluces. Se trata de un estudio exploratorio que utiliza la técnica de encuesta (suroeu), por medio de la administración de un cuestionario cerrado a modo deescala de valoración sobre una muestrade la población que se estudia(N= 163).La elaboración del cuestionario cerrado de escala de valoración se apoya en la identificaciónempíricade los juicios de los profesores, la generación inductiva de un sistema de categorías teóricamente fundamentado para clasificar tales juicios y el control del proceso por expertos. Un estudio descriptivo de las valoraciones de los profesores indica el grado de aceptación de cada categoría. El análisis factorial de los datos permite detectar un factor general que establece la concepción global sustentada por el profesorado sobre este tópico. El factor general se articulaen 13 factores específicos, que muestran diversas creencias de los profesores.El análisis de conglomerados (clusters) de las puntuacionesfactoriales de los profesores permite inferir tendencias de pensamiento respecto de las creencias detectadas para la evaluación.
Primary author: Gil Cuadra, Francisco
Rico Romero, Luis
Fernández Cano, Antonio
URI: http://hdl.handle.net/10201/45477
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 47-75
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.20, Nº 1 (2002)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.