Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45277

Title: El programa de movilidad Erasmus: Motor de la adquisición de competencias interculturales
Other Titles: Erasmus mobility programme: driving force of the acquisition of intercultural competencies
Issue Date: 30-May-2012
Keywords: Programa de movilidad Erasmus
Educación superior
Estudiantes Erasmus alemanes y españoles
Competencias interculturales
Higher Education
German and Spanish Erasmus students
Intercultural
Erasmus student Mobility Programme
Higher Education
German and Spanish Erasmus students
Intercultural competencies
Sedas (e-Archivo)
Key words: Erasmus student Mobility Programme
Abstract: El programa de movilidad Erasmus, enmarcado en el contexto de la educación superior europea, no solo fomenta el aprendizaje de la lengua extranjera, sino que además promueve el conocimento físico de los estados miembros, el entendimiento y la cohesión entre miembros pertenecientes a diferentes culturas, lo que da conciencia de ciudadanía europea entre la población estudiantil. El objetivo de nuestro trabajo de investigación se centra en identificar en qué medida la estancia en el extranjero promueve la adquisición de competencia intercultural. El modelo de investigación adoptado es multimetódico y está basado en la aplica-ción de una metodología cuantitativa y cualitativa. Los instrumentos aplicados son el cuestionario-encuesta y el foro de discusión. El universo y la muestra de nuestro estudio es el circunscrito a los estudiantes Erasmus alemanes y españoles que durante el curso académico 2009/10 realizaron una estancia en univer-sidades alemanas y españolas. El análisis de los resultados y las conclusiones aportan una informa-ción valiosa y de carácter descriptivo sobre la adquisición de competencias interculturales dentro del Espacio Europeo de Educación Superior.  
The Erasmus student Mobility Programme plays an important role in the process of integration and consolidation of the European Union. It also promotes foreign language learning, learning about other Member States, and understanding of and unity among people from different cultures, which in turn increases awareness of European citizenship among students. Our main goal is to analyze in detail the acquisition of intercultural competencies of German and Spanish Erasmus students before and during their stay in a foreign country. We applied a multimethod model (or mixed method) based on both quantitative and qualitative approaches. The two instruments for data collection were a questionnaire and a focus group. The sample group participating in our research were German and Spanish Erasmus students, who studied abroad during the academic year 2009/10 at German and Spanish universities. The analysis of results and the conclusions of our research provide important descriptive information about the state of affairs of foreign language learning and the use of the internet within the EHEA.
Primary author: Pozo Vicente, Cristina
Aguaded Gómez, José Ignacio
URI: http://hdl.handle.net/10201/45277
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 441-458
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.30, Nº 2 (2012)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.