Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45255

Title: Contenidos fundamentales para la formación del ciudadano intercultural. Propuestas del alumnado tras el primer curso de educación para la ciudadanía: un estudio exploratorio
Other Titles: Basic contents for intercultural citizenship training. Student proposals after the first year of civic education (secondary school subject): an exploratory study
Issue Date: 1-Jul-2010
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Revista de investigación Educativa, volumen 28, número 2, 2010
ISSN: 0212-4068
Keywords: Education for citizenship
Education intercultural
Contents
Citizenship
Educación para la ciudadanía
Educación intercultural
Contenidos
Ciudadanía
Abstract: This article presents the intercultural contents taught in Civic Education (school subject) after its first year of implementation in secondary education. The paper begins with a brief theoretical foundation in which we analyze the evolution of the concept of citizenship and its current intercultural dimensions. After defining the specific objectives of our study, the methodology is introduced, which is based on a survey-based questionnaire made up of 12 intercultural contents and a Likert scale on the importance of the intercultural contents introduced. The instrument was applied to a sample of 128 participants studying in a secondary school in the city of Melilla. Results and conclusions are introduced at the end of the article.
En este artículo se presenta los contenidos interculturales que son transmitidos en el área de educación para la ciudadanía tras su primer año de implantación en secundaria. El trabajo parte de una breve fundamentación teórica en la que se analiza la evolución del concepto de ciudadanía y sus actuales dimensiones interculturales. La formulación de los objetivos específicos de la investigación da paso a la presentación de la metodología. En ella se especifica la construcción de un cuestionario formado por una encuesta nominal de 12 contenidos interculturales y una escala tipo likert sobre la importancia de los contenidos interculturales presentados. El instrumento ha sido aplicado a una muestra de 128 personas pertenecientes a un centro de educación secundaria de la ciudad de melilla. Finaliza el artículo con los resultados y la presentación de las conclusiones obtenidas.
Primary author: Tomé Fernández, María
Berrocal de Luna, Emilio
Buendía Eisman, Leonor
URI: http://hdl.handle.net/10201/45255
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.28, Nº 2 (2010)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.