Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45219

Title: La Técnica Delphi como estrategia de consulta a los implicados en la evaluación de programas
Issue Date: 1-Jul-2003
Keywords: Delphi method
Experts panel
Consensus measurements
Stability measurements
Program evaluation
Stakeholder groups participation
Método Delphi
Panel de expertos
Medidas de consenso
Medidas de estabilidad
Evaluación de programas
Participación de audiencias
Abstract: This paper introduces the Delphi Technique as an interesting strategy for taking up with those people who involved in social programs evaluation.To begin with, the technique main features and some considerations on the experts panel configuration and on the application process are presented. Next, consensus and stability, the two criteria for items selection and for consultation process finalisation, are revised. Thus, the key statistics used to fix the aforementioned criteria are analysed; both the more usual, based upon the mean and the median or upon goodness of fit tests, and some others less commonly applied to this kind of researches.Finally some methodological considerations about the utilisation of this strategy are introduced in the light of some problems arisen from the Delphi Study carried out in the realm of occupational training courses evaluation in Galicia.
En este artículo presentamos la técnica Delphi como una interesante estrategia de consulta a los implicados en la evaluación de programas sociales. Tras exponer sus principales características y algunas consideraciones sobre la configuración del panel de expertos y el proceso de aplicación, revisamos los dos criterios empleados en la selección de los items y la finalización del proceso de consulta, el consenso y la estabilidad. Analizamos así los principales estadísticos utilizados a la hora de concretar dichos criterios, tanto los más habituales, basados en la mediana y la media o en pruebas de bondad de ajuste, como otros menos extendidos en este tipo de investigaciones.Finalizamos con algunas consideraciones metodológicas sobre el uso de esta estrategia a la luz de los problemas surgidos en el estudio Delphi realizado en torno a la evaluación de los cursos de formación ocupacional de la comunidad gallega.
Primary author: Martínez Piñeiro, Esther
URI: http://hdl.handle.net/10201/45219
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 449-463
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.21, Nº 2 (2003)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.