Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45146

Title: La educación física escolar desde el punto de vista del alumnado de educación primaria y del estudiante de magisterio
Issue Date: 1-Jul-2008
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Revista de Investigación Educativa, Volumen 26, número 2, 2008
ISSN: 0212-4068
Keywords: Educación física
Educación primaria
Valoración positiva
Physical education
Primary education
Positive consideration
Abstract: Estudio descriptivo en el que se aplica un cuestionario escrito de respuestas cerradas, a modo de encuesta grupal de carácter demoscópico, individual y estandarizado, que se desarrolla en presencia del encuestador. Se estudian las categorías observacionales establecidas para explorar el concepto que sobre la Educación Física (EF) escolar tiene el alumnado de 2º y 3º ciclos de Educación Primaria (EP), estructuradas en siete variables, distinguiendo entre los dos ciclos finales de la EP, el género, el tipo de centro de enseñanza y su ubicación. Tras el análisis de los resultados se ha comprobado que los contenidos de la EF, su empatía con el profesorado y la libertad con que se desenvuelven en las clases, unidos a la influencia de los medios de comunicación, son los datos predominantes para que prefieran esta materia sobre el resto. Mientras que las instalaciones deportivas, las calificaciones obtenidas y el horario que se le asigna, influyen en menor medida sobre su respuesta hacia la pregunta principal.
Descriptive study in which a written questionnaire of closed answers is applied to a group survey of demoscopic character. The survey is at the same time individual and standardized, and is developed in the presence of a pollster. Using the quantitative method, the established observational categories are studied to explore the pupil’s concept on the scholastic Physical Education, specially those students of 2nd and 3rd cycles of Primary Education. This observational categories are structured in seven variables which, distinguishing between the two last cycles that integrate Primary Education, gender, educational establishment, and their location. After the analysis of the results, it has been verified that the contents of Physical Education, their empathy with the teaching staff and the freedom they experienced during lessons together with the influence of mass media, are the main factors which cause this subject to be the most preferred above the rest. Whereas sport facilities, obtained qualifications and schedule are not significant in their likes.
Primary author: Zagalaz Sánchez, María Luisa
Pantoja Vallejo, Antonio
Martínez López, Emilio J.
Romero Granados, Santiago
URI: http://hdl.handle.net/10201/45146
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 347-369
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.26, Nº 2 (2008)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.