Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45142

Title: Docentes de escuela rural. Análisis de su formación y sus actitudes a través de un estudio cuantitativo en Andalucía
Issue Date: 1-Jul-2008
Publisher: Universidad de Murcia. Servicio de Publicaciones
Citation: Revista de Investigación Educativa, Volumen 26, número 2, 2008
ISSN: 0212-4068
Keywords: Escuelas rurales
Multigraduación
Formación inicial
Educación primaria
Planes de estudio
Practicum
Rural schools
Multigrade
Initial training
Primary education
Curricula
Levels of study
Practical training
Abstract: En el trabajo se analiza la figura docente de escuelas rurales en Andalucía, centrándose en las percepciones sobre su labor y en la formación que ha recibido para trabajar según las peculiaridades de la multigraduación en la etapa educativa de Educación Primaria. Los resultados de la investigación muestran los cambios que los prejuicios de los docentes sufren hacia este tipo de escuelas y de cómo se modifican las actitudes y predisposiciones con el paso del tiempo. También se confirma la inexistencia de una formación inicial adecuada para ser docente en el contexto escolar rural, no habiéndose proporcionado la dotación didáctica necesaria para trabajar en colegios que son de paso obligado para la mayoría del profesorado. Además, los resultados ponen de relieve la necesidad de generar formación in situ cuando se toma contacto con las situaciones de enseñanza específicas de la escuela rural.
The proposed work analyses the role of the teacher in rural schools in Andalusia, concentrating on the attitudes that exist and the training he has received to enable him to carryout his work in the environment of multigrade classes in primary education. The results of the investigation show the evolution of the prejudices the teacher has suffered in this type of school and how they are tending to change with the passage of time. The non-existence of adequate initial training for the environment of the rural school is also confirmed, and hence not providing the educational legacy to work in schools which are only enforced stepping stones for most teachers. Furthermore, there is a need to compliment initial training with in-situ instruction when first experiencing the special situation of the rural school.
Primary author: Bustos Jiménez, Antonio
URI: http://hdl.handle.net/10201/45142
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 485-519
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.26, Nº 2 (2008)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.