Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/45123

Title: La perspectiva de género en los sistemas de evaluación de la producción científica
Issue Date: 1-Jan-2007
Keywords: Women and science
Scientific evaluation
Peer review
Scientific excellence
Sex discrimination
Gender mainstreaming
Science and society
Mujeres y ciencia
Evaluación científica
Evaluación por pares
Excelencia científica
Discriminación de género
Integración de género
Ciencia y sociedad
Abstract: A society with gender stereotypes produces a science impregnated with gender bias. This determines both the scientific contents and the selection of people taking part in the generation of scientific knowledge. In all western countries, the percentage of women in high positions in the science and technology system is extraordinarily low. In this article, case analysis are presented showing that the evaluation of scientific activity, which is a mandatory step in the selection and financing of researchers, may be directly or indirectly affected of gender bias. Even evaluation criteria which appear to be neutral with respect to gender may have an unwanted gender impact. It seems very necessary to establish transparent systems of evaluation of scientific production and to analyse the evaluation criteria and their results under a gender perspective in order to uncover possible gender biases that might be supporting the glass ceiling in the academic career of women scientists.
Una sociedad con estereotipos de género produce una ciencia impregnada de sesgos de género, que influyen tanto en el contenido de la ciencia como en la selección de las personas que participan en la generación del conocimiento científico. En todos los países occidentales el porcentaje de mujeres en puestos de responsabilidad en el sistema de ciencia y tecnología es extraordinariamente bajo. En este artículo se presentan análisis de casos que muestran que la evaluación de la actividad científica, paso obligado en la selección y financiación de investigadores, puede presentar sesgos de género de forma directa o indirecta. Incluso criterios de evaluación aparentemente neutros respecto al género pueden tener un impacto de género no buscado. Se plantea la necesidad de establecer sistemas transparentes de evaluación de la producción científica y la necesidad de analizar los criterios de evaluación y sus resultados con perspectiva de género para detectar posibles sesgos que estén cimentando el techo de cristal en la carrera académica de las mujeres.
Primary author: Lara, Catalina
URI: http://hdl.handle.net/10201/45123
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 133-148
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.25, Nº 1 (2007)



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