Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44901

Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorMiñano Jiménez, Luises
dc.contributor.authorMartínez de Miguel López, Silviaes
dc.date.accessioned2015-06-16T11:44:51Z-
dc.date.available2015-06-16T11:44:51Z-
dc.date.issued2011-05-31es
dc.identifier.citationRevista de Investigación Educativa, V. 29, N. 2, 2011-
dc.identifier.issn0212-4068-
dc.identifier.issn1989-9106-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/44901-
dc.description.abstractThis article is the result of a research study which addresses the reality of the elderly from a socioeducational approach. Senior citizens are an increasingly important part of the population in social policy and this study focuses on their socioeducational needs and social participation through partnership, taking Senior Citizens´ Residences as a main reference. We used a qualitative methodology, as this allows us to get close to and interpret the reality of the elderly from their own point of view and experiences. Thirty participants were chosen and interviewed in depth. The interviews were then categorised and analysed. Results show the high motivation and willingness of participants to take part in social, cultural and educational activities to the extent that these meet their needs, which in turn implies that the programmes and services designed for them originate from their own needs and requirements.es
dc.description.abstractEl presente artículo es fruto de una investigación que, desde planteamientos socioeducativos, aborda la realidad de las personas mayores, sector de población  cada vez más importante en las políticas sociales, y más específicamente sobre sus necesidades socioeducativas y la participación social a través del asociacionismo, teniendo como referencia principal los Centros de Mayores. La metodología utilizada es de tipo cualitativo, pues hemos comprobado que permite acercarnos e interpretar la realidad de los mayores desde sus propias visiones y vivencias. Se seleccionaron 30 personas significativas en el contexto asociativo, entrevistadas en profundidad y sometidas las entrevistas a categorización y análisis. Se concluye destacando la alta motivación y predisposición de los mayores a la participación social, cultural y educativa en la medida que la oferta se adecue a sus necesidades, lo que ha de conllevar que los programas y servicios dirigidos a ellos partan de sus propias necesidades y demandas estudiadas en profundidad.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent16es
dc.languagespaes
dc.publisherUniversidad de Murcia. Servicio de Publicaciones-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectSenior citizenses
dc.subjectParticipationes
dc.subjectPartnershipes
dc.subjectSocioeducational needses
dc.subjectPersonas mayoreses
dc.subjectParticipaciónes
dc.subjectAsociacionismoes
dc.subjectNecesidades socioeducativases
dc.titleEl asociacionismo y las necesidades socioeducativas en los centros de mayores del municipio de Murciaes
dc.title.alternativePartnership and socioeducational needs of senior citizens´ residences in Murcia, Spaines
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
Appears in Collections:Vol.29, Nº 2 (2011)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.