Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44739

Title: Producción y diseño instructivo de vídeos didáctico-musicales. Una experiencia de aprendizaje abierto y flipped classroom
Other Titles: Production and instructional design of teaching-music videos. An open learning experience and flipped classroom
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1699-2105
Related subjects: 37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Educación
Abstract: El texto aborda el potencial didáctico del vídeo musical y cómo a partir de su diseño instructivo y producción se desarrollan competencias creativas, así como habilidades propias de un docente de educación infantil en su formación inicial. Para ello, se ha contado con el análisis del proceso y resultados finales en la producción de 78 vídeos didáctico-musicales, incluidos en 41 microsites, elaborados por los estudiantes de tercer curso del Grado de Maestro de Educación Infantil de la Facultad de Educación de Toledo de la Universidad de Castilla la Mancha (UCLM), durante el período comprendido entre 2012 y 2014. Para el desarrollo y producción de los vídeos se ha utilizado la metodología de aprendizaje del “open learning” y la técnica de “flipped classroom”, por lo que los resultados de la experiencia se han manifestado en una doble vía: a) los estudiantes participantes han adquirido un mayor nivel competencial, tanto en habilidades de carácter general como específicas musicales (aprendizaje); y b) las producciones videomusicales resultantes tienen la calidad suficiente para ser utilizados en las aulas de educación infantil, como recursos didácticos (profesional).
The text addresses the educational potential of music videos and how, from their instructional design and production, creative skills are developed together with individual skills that students should achieve in their initial training as Early Childhood Education teachers. In order to do this, we undertook an analysis of the process and final results in the production of 78 didactic music videos, included in 41 microsites, produced by students in the third year of the Degree of Early Childhood Education, Faculty of Education, Toledo University of Castilla la Mancha (UCLM) during the period between 2012 and 2014. For the development and production of the video the methodology “open learning” and the technique “flipped classroom” were used. The results of the experiment have demonstrated that: a) the participating students have acquired a higher level of competence in both general and musical skills; b) the music videos productions are of sufficient quality so as to be used in kindergarten classrooms as teaching resources (professional).
Primary author: Gértrudix Barrio, Felipe
Rivas Rebaque, Begoña
URI: http://hdl.handle.net/10201/44739
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 33, Nº 1 (2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Producción y diseño instructivo.pdf1,62 MBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.