Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44703

Title: Educomunicación del patrimonio
Other Titles: Heritage comunication and education
Issue Date: 2015
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 1699-2105
Related subjects: 37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Educación
Abstract: Se presenta una síntesis de la actividad de investigación del grupo EDIPATRI, de la Universidad de Huelva. Los trabajos de investigación desarrollados por este grupo abordan el campo de la educación patrimonial, desde perspectivas interdisiciplinares, holísticas, simbólico-identitarias y sociocríticas. Tras indicar los antecedentes y contexto académico de este campo de investigación, se parte de la teoría de la comunicación como marco de referencia para la comprensión de los procesos de enseñanza y aprendizaje del patrimonio. Se presenta el instrumento básico de investigación, el sistema de categorías, marco analítico para los estudios de este grupo. Se muestran los resultados más significativos obtenidos dentro del ámbito de la educación formal y no formal. Estos estudios ponen de manifiesto que, aunque sigue existiendo una importante carga tradicionalista a la hora de trabajar con el patrimonio, cada vez hay más propuestas que plantean una comunicación patrimonial abierta, flexible, interactiva y dinámica. Esto implica una importante mejora en la educación patrimonial y un futuro mucho más prometedor. Finalmente, se platean unas conclusiones que proponen líneas de investigación abiertas dentro de la educación patrimonial y que previsiblemente serán abordadas en un futuro, para la potenciación de lo que podríamos llamar una educomunicación patrimonial deseable.
Abstract: A synthesis of the research activity of the group EDIPATRI (Universidad de Huelva) is presented. This group approaches the field of heritage education from interdisciplinary, holistic, symbolic-identity and social-criticism perspectives. After highlighting the background and academic context for this field of research, communication theory is the framework chosen to understand the processes of heritage teaching and learning. The category system is the basic research tool used by this research group. The most significant results obtained in formal and non-formal education are shown. Although there is still a traditional approach to heritage education, these studies show that there is an increasing number of proposals which advocate for an understanding of heritage as an open, flexible, interactive, and dynamic category. This implies a significant improvement in heritage education and a much brighter future for the discipline. Finally, some conclusions about different research fields are proposed. Some of themwill be worked in the future for the purpose of promoting an adequate heritage communication and education
Primary author: Martín Cáceres, Myriam J.
Cuenca López, José María
URI: http://hdl.handle.net/10201/44703
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 33, Nº 1 (2015)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Educomunicación.pdf599,85 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.