Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44618

Title: La literatura y la Gran Guerra: Siegfried Sassoon y las trincheras
Issue Date: 2014
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 0580-6712
Related subjects: 82 - Literatura
94 - Historia por países
Keywords: Literatura
Guerra mundial
Sassoon, Siegfried (1886-1967)
Crítica e interpretación
Abstract: Este artículo se ocupa de dos obras del escritor inglés Siegfried Sassoon (1886-1967), un poema (Servicio de Trinchera) y una de sus novelas de base autobiográfica (Memorias de un oficial de infantería), dentro de la literatura sobre la I Guerra Mundial. Nuestro propósito es mostrar los principales mecanismos por medio de los cuales ambas obras representan la guerra y su efecto en el escritor como sujeto de la escritura. Se utilizan perspectivas y herramientas del análisis interdiscursivo con el fin de detectar las construcciones léxico-semánticas clave en los textos de Sassoon estudiados. El amanecer y el ocaso así como la noche y el día constituyen un tiempo circular en la vida del frente centrado sobre la trinchera y visto desde ella. El papel discursivo de la trinchera es explicado como el de un lugar protegido del peligro exterior, a pesar de los inherentes riesgos de la batalla. Se establece una relación dialéctica entre el espacio interior y el espacio exterior como el principal rasgo interdiscursivo desde la posición del sujeto en la trinchera (el sótano y el refugio también) en el lado opuesto a situaciones desprotegidas. La trinchera desempeña de este modo una función interdiscursiva constructiva en el poema y en la novela de Sassoon desde una perspectiva antibelicista.
This article deals with two works by the English writer Siegfried Sassoon (1886-1967), a poem (Trench Duty) and one of his novels of autobiographical foundation (Memoirs of an Infantry Officer), within the literature on the World War I. Our aim is to display the main devices by means of which both works represent war and its effect on the writer as the subject of writing. Perspectives and tools of interdiscursive analysis are used in order to detect the key lexical-semantic constructions in the studied Sassoon’s texts. Dawn and sunset as well as night and day constitute a circular time set in frontline life centered on the trench and viewed from it. The discursive role of the trench is explained as that of a place protected from external danger, despite the inherent risks of the battle. A dialectical relation between the inner space and the outer one is charted as the interdiscursive main feature from the position of the subject in the trench (the cellar and the dug-out as well) on the opposite side to unguarded situations. Trench plays in this way a constructive interdiscursive function in both the poem and the novel by Sassoon from an antibellicist perspective.
Primary author: Albaladejo Mayordomo, Tomás
Amezcua Gómez, David
Published in: Monteagudo, nº 19, 2014
URI: http://hdl.handle.net/10201/44618
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 17 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Temporary material: 1914-1918
Appears in Collections:Nº 19 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
La literatura y la Gran Guerra.pdf1,34 MBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.