Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44379

Title: Modelo explicativo del efecto de los enfoques de aprendizaje sobre el rendimiento y el papel modulador de la dedicación temporal
Other Titles: Explanatory model of the effect of learning approaches on achievement and the modulatory role of workload
Issue Date: 12-Jun-2014
Keywords: Enfoques de aprendizaje
Workload
Estudiantes universitarios
Análisis de sendas
Learning approaches
University students
Path analysis
Abstract: La investigación previa pone de manifiesto cierta influencia de los enfoques de aprendizaje sobre el rendimiento, asociándose generalmente el enfoque profundo a aprendizajes de mayor calidad y el superficial a menores rendimientos. El objetivo de este estudio es profundizar en los mecanismos que intervienen en esta relación, analizando el papel modulador del tiempo de dedicación. Participan en un diseño de encuesta longitudinal de 15 semanas de duración 187 estudiantes universitarios. Los datos sobre los enfoques se recogen con el R-SPQ-2F en su versión española. Los resultados del análisis path confirman que los enfoques de aprendizaje influyen sobre el rendimiento. El enfoque superficial produce un efecto directo asociado a peores resultados y ambos influyen indirectamente a través de su efecto sobre los tiempos de dedicación. Se discute la importancia de estos resultados y la necesidad de seguir ahondando en las variables que modulan esta relación.
Previous research has shown the influence of approaches to learning on performance, with a deep approach generally associated with higher quality learning, and a surface approach with lower levels of performance. The aim of this study was to investigate the mechanisms involved in this relationship by studying the modulating role of time spent on learning tasks. A longitudinal study with a survey format lasting fifteen weeks was carried out. 187 university students took part in the study. The data on approaches were gathered with the Revised Two-Factor Study Process Questionnaire (R-SPQ-2F) in Spanish. The results from path analysis confirmed that approaches to learning do influence performance. A surface approach yields a direct effect that is linked to worse results. This paper discusses the relevance of these results and the need for further research on the variables that may influence this relationship.
Primary author: López-Aguado, Mercedes
Gutiérrez-Provecho, Lourdes
URI: http://hdl.handle.net/10201/44379
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 447-462
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.32, Nº 2 (2014)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.