Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/44337

Title: Prácticas inclusivas de los docentes en la convivencia escolar y en la organización y funcionamiento de los centros de educación primaria de la zona norte de Córdoba
Other Titles: Inclusive practices of teachers in school coexistence and in the organization and functioning of primary education schools in the north area of Cordoba (Spain)
Issue Date: 1-Dec-2011
Keywords: Educación inclusiva
Integración
Convivencia escolar
Organización escolar
Inclusive education
Integration
School coexistence
School organization
Abstract: Este trabajo presenta una investigación que indaga sobre las prácticas inclusivas de los docentes de educación primaria en los colegios de la zona norte de Córdoba.  Los objetivos planteados son: identificar las prácticas inclusivas que favorecen la convivencia en los centros y conocer si la organización y el funcionamiento de los centros están al servicio de aprendizajes inclusivos o no. Las hipótesis se centran en determinar si las características del profesorado -sexo, edad, tiempo de servicio, especialidad, lugar de trabajo, cargo ocupado y tutorización- inciden en las prácticas inclusivas en las dimensiones convivencia y organización y funcionamiento del centro, ambas foco de atención de la Actuación Prioritaria de la Inspección Educativa en Andalucía durante 2009/10. En la investigación participaron 173 sujetos a los que se les aplicó un cuestionario (escala Likert) adaptado del Index for Inclusion tras su correspondiente pilotaje, destacando la existencia de diferencias significativas entre las características de los docentes y las dimensiones propuestas.
This paper presents a research study on inclusive practices of primary education teachers in schools in the north area of Cordoba, Spain (priority action of education inspectors in Andalusia in 2009/10). The objectives were: to identify inclusive practices that promote coexistence in schools, and to find out whether school organization and functioning are at the service of inclusive learning. Hypotheses focused on establishing whether teachers´ characteristics -gender, age, working experience, subject, work place, position and tutorship- affect inclusive practices in two dimensions: coexistence and school organization and functioning. A sample of 173 participants filled in a questionnaire (Likert scale) adapted from the Index for Inclusion after piloting. Significant differences between teachers' characteristics and the proposed dimensions were identified.
Primary author: Ramírez García, Antonia
Muñoz Fernández, María del Carmen
URI: http://hdl.handle.net/10201/44337
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 197-222
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.30, Nº 1 (2012)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.