Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/43705

Title: Incidencia del género en los niveles de actividad física en las clases de educación física
Other Titles: Impact of gender on levels of physical activity in physical education
Issue Date: 2014
Publisher: Murcia, Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 2340-8812
2254-4070
Related subjects: 79 - Diversiones. Espectáculos. Cine. Teatro. Danza. Juegos.Deportes
Keywords: Acelerometría
Niños
Educación primaria
Accelerometers
Children
Elementary school
Abstract: El objetivo principal de este trabajo, es describir los niveles de actividad física en clases de Educación Física con escolares de Educación Primaria y, observar las posibles diferencias según el género. Se selecciona-ron 42 estudiantes (22 chicos y 20 chicas) (10,5 ± 0,8 años de edad; 40,5 ± 8,3 kg de masa; 143,8 ± 7,1 cm de altura; 19,4 ± 3,2 kg/m2 de IMC) 4 y se evaluó el nivel de actividad física a través del acelerómetro GT3X (Actigra-ph, Pensacola, FL, USA) llevado durante los cinco días de la jornada escolar, en la cadera derecha, con un epoch de 1s. La intensidad de la actividad física se determinó mediante los puntos de corte de Evenson et al. (2008). Los resultados muestran que los alumnos realizan actividad física a intensidad moderada y vigorosa en torno a 17% y 13% para chicos y chicas respectiva-mente, no observándose diferencias significativas estadísticamente
ABSTRACT: The main objective of this paper is to describe physical activity levels in physical education classes among primary schoolchildren and to observe differences between genders. For these purposes 42 students were selected (22 boys and 20 girls) (10,5 ± 0,8 years of age; 40,5 ± 8,3 kg of mass; 143,8 ± 7,1 cm of heigth; 19,4 ± 3,2 kg/m2 of BMI). Their level of physical activity was assessed using a GT3X accelerometer (Actigraph, Pensacola, FL, USA) carried during five school days, attached at the right hip, with an epoch of 1s. Intensity was determined by cut-offs proposed by Evenson et al. (2008). The results show that students do moderate to vigorous intensity around 17% and 13% for boys and girls respectively. No significant differences were observed
Primary author: Torres Luque, Gema
Calahorro Cañada, Fernando
López Fernández, I.
Carnero, E.A.
Published in: Sport TK, vol. 3, nº 1-2 (2014)
URI: http://hdl.handle.net/10201/43705
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 5
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol 3, Nº 1-2 (2014)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
document (34).pdf371,04 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.