Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/41813

Title: Reverberaciones en celuloide. Una aproximación al sonido en el cine experimental español (1955-1979)
Other Titles: Celluloid reverberations. An approach to sound in the spanish experimental cinema (1955-1979)
Issue Date: 2013
Publisher: Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
ISSN: 1889-979X
1989-8452
Related subjects: 77 - Fotografía. Cinematografía
Keywords: Cine experimental
Collage sonoro
Experimental cinema
Sound collage
Abstract: Este texto investiga la importancia de las aportaciones sonoras realizadas por cineastas y compositores musicales en una conjunto de películas experimentales creadas en el territorio español desde mediados de los años cincuenta hasta 1979. Son filmes realizados en celuloide que proponen una serie de aportaciones artísticas de carácter innovador, tanto en su aspecto visual como en su dimensión sonora. Alejadas de las consideraciones narrativas del cine de ficción y de la representación de la realidad inherente al cine documental, estas obras son manifestaciones de artistas que ven en el celuloide el mejor soporte para hallar expresiones que fluctúan entre la poética subjetiva, la mirada lírica, la abstracción matemática y el acercamiento conceptual. Para hacerlo los realizadores utilizan el sonido desde perspectivas inauditas en el ámbito fílmico, favoreciendo la búsqueda de significaciones fenomenológicas
ABSTRACT: This paper investigates the importance of the contributions made by filmmakers and sound composers on a set of experimental films created in the Spain from the mid-fifties to 1979. These are films made in celluloid and propose a series of innovative artistic contributions, both in their visual and sound dimensions. Away from the narrative constraints of the fiction film and from the representation of reality that is the object of documentary films, these works are manifestations of artists who see the cellulloid as the best medium to find expressions that fluctuate between the poetic-subjective-lyrical gaze, mathematical abstraction, and conceptual approach. To do this the filmmakers use the sound from unprecedented perspectives in the field of cinema, favoring the search for phenomenological meanings.
Primary author: Alcoz, Albert
Published in: Arte y políticas de identidad, Vol. 8 (2013): La pantalla experimental en el Estado español: Ensayos, estructuras, deconstrucciones, militancias.
URI: http://hdl.handle.net/10201/41813
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 15
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 8 (2013)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
191641-691561-1-SM.pdf423,48 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.