Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/39170

Title: I Colloqui de Guido Gozzano, de novela autobiográfica acanzoniereperturbante
Issue Date: 2014
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1577-6921
Related subjects: 81 - Lingüística y lenguas
Keywords: Poesía italiana
Gozzano, Guido
Crítica e interpretación
Abstract: El presente estudio realiza una valoración interpretativa de la estructura que Gozzano le ofreció a su segundo libro de poemas titulado I Colloqui en 1911, así como de los criterios que el autor fue determinando durante la elaboración del mismo (1907-1910) para ofrecer unidad a su futura colección de poemas. Se hace hincapié en la autonomía de la obra poética de Gozzano frente al llamado “Crepuscularismo” y “Futurismo” italiano de entre siglos, analizándose asimismo los dispositivos retórico-estilísticos que Gozzano pone en juego dentro de su cancionero (del que se determinan los límites del género) para ofrecer unidad a unos poemas que podrían pertenecer más al campo de la metaliteratura que de la lírica concebida en sentido tradicional, como algunos críticos de su obra han considerado. Concluye el estudio realizando también una valoración de la importancia que el cancionero gozzaniano ha tenido para la revitalización de la poesía italiana del siglo XX.
This investigation carries out an interpretative evaluation of the structure offered by Gozzano in his second book of poems, titled I Colloqui, in 1911, as well as it considers the standards that the author had been establishing 2 during the composition of said work (1907-1910) in order to confer some unity to the future collection of poems. The autonomy of Gozzano's poetic work in the wake of the Crepuscolarism and Italian Futurism from in between centuries is stressed, while analysing also the rhetoric-stylistic devices that Gozzano puts into play in his collection of verse (of which the limits of the genre are valued), in order to keep together some of those poems that could belong to the field of metaliterature rather than lyrical poetry as it is conceived in a traditional sense, like some critics of his works have considered. This study concludes by making an evaluation of the importance that the Gozzanian song book has gathered for the revitalisation of the 20th century Italian poetry.
Primary author: Muñoz Rivas, José
Published in: Tonos digital, nº 26, 2014
URI: http://hdl.handle.net/10201/39170
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 22 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 26, 2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
I Colloqui de Guido.pdf108,9 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.