Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/39152

Title: Mujeres, monstruos y asesinos seriales. La historieta gótica en la pluma de Cecilia Pego
Issue Date: 2014
Publisher: Murcia: Universidad de Murcia, Editum
ISSN: 1577-6921
Related subjects: 82 - Literatura
Keywords: Pego, Cecilia
Crítica e interpretación
Comics
Abstract: En este trabajo se discute la presencia del cuerpo femenino en las tiras cómicas de la historietista mexicana Cecilia Pego (1970). Desde una perspectiva de género se examina el rol de la mujer a partir de la diferencia emplazada en el devenir y no en la ideología del ser Bradiotti (2006), en el saber del monstruo como potencia (Cohen 1994) y en la abyección (Kristeva 1980) como forma de transgredir el orden patriarcal. Además, el ensayo propone una lectura del gótico (Amícola 2003) Negroni (1999) en la historieta feminista como un discurso que destruye las bases ideológicas del orden político-social construido desde la modernidad.
This essay discusses the presence of the feminine body in comics written and designed by the Mexican artist Cecilia Pego (1970). Through a gender approach, I examine the role of woman reading the difference not as a mark of the self, but as a quality of her being (Braidiotti 2006), the monster knowledge as a potency (Cohen 1996) and the power of abjection (Kristeva 1980) as a model for transgressing the patriarchal order. In addition, this essay analyzes the use of gothic in feminine comics as a discourse that destroys the ideological bases of the socio-political order of modernity.
Primary author: González, Carina
Published in: Tonos digital, nº 26, 2014
URI: http://hdl.handle.net/10201/39152
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20 p.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Geographic Materia: México
Appears in Collections:Nº 26, 2014

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Mujeres, monstruos y asesinos.pdf892,61 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.