Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/34062

Title: Motivación, percepciones y expectativas respecto al ejercicio docente en condiciones adversas.
Issue Date: 10-May-2013
Date of creation: 5-May-2013
Related subjects: 159.9 - Psicología
Keywords: Profesores
Motivación en el trabajo
Abstract: La investigación trata sobre determinados factores contextuales que influyen en la motivación, percepciones y expectativas de futuros docentes que están siendo formados en una Institución de Formación de Maestros (Recinto Juan Vicente Mosco), situada en la provincia de S. Pedro de Macorís (República Dominicana). Tras analizar y describir determinadas condiciones contextuales e históricas, y realizar una revisión de literatura especializada, la investigación, con un estudio de campo en el que se han aplicado cuestionarios y entrevistas, ha recabado las perspectivas de los sujetos informantes sobre las variables objeto de estudio y sus relaciones. El tratamiento, análisis e interpretación de los datos ha permitido extraer conclusiones relevantes para la formación docente y la política social y educativa del país dominicano, proponiendo para ello una serie de recomendaciones empírica y teóricamente fundadas. Palabras clave. Motivación docente. Percepciones y Expectativas docentes. Enseñanza en condiciones adversas. Title: MOTIVATION, PERCEPTIONS AND EXPECTATIONS RELATED TO TEACHING PROFESSION IN DIFFICULT CONDITIONS. Author: LUIS GEREMÍAS SOBET. The research has focused some of the historical and contextual conditions influencing prospective teachers motivation, perceptions and expectations related to the teaching profession in a institution for Teachers Education (Recinto Juan Vicente Mosco), placed at the province of the S. Pedro de Macorís (República Dominicana). After analyzing and describing some of the relevant historical and contextual conditions and undertaking a revision of the specialized literature, the inquiry, through a field study where questionnaires and interviews have been applied, has focused the prospective teacher perspectives about relevant variables and their relationship. Data analysis and interpretation allowed to get relevant conclusions for teacher education so as for the social and education policy in the country, proposing empirical and theoretical founded recommendations. Key words: Teacher motivation. Teacher Perception and Expectations. Teaching in difficult conditions.
Primary author: Sobet, Luis Geremías
Director: Escudero Muñoz, Juan Manuel
Faculty / Departments / Services: Departamentos y Servicios::Departamentos de la UMU::Didáctica y Organización Escolar
Published in: Proyecto de investigación:
URI: http://hdl.handle.net/10201/34062
Document type: info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Number of pages / Extensions: 875
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ciencias Sociales y Jurídicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TesisLuisGSobet.pdf5,54 MBAdobe PDFView/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons