Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/30566

Title: El paradigma emancipatorio y su influencia sobre el desarrollo del conocimiento en Enfermería
Other Titles: The emancipatory paradigm and its influence on the development of nursing knowledge
Issue Date: 2013
Publisher: Murcia: servicio de publicaciones de la Universidad de Murcia
ISSN: 1695-6141
Related subjects: 614 - Higiene y salud pública. Contaminación. Prevención de accidentes. Enfermería
Keywords: Autonomía profesional
Teoría de enfermería
Professional autonomy
Nursing theory
Abstract: El presente artículo surge por la necesidad de reflexionar sobre la influencia del paradigma emancipatorio en la Disciplina de Enfermería. Se realizó una revisión bibliográfica, en las bases de datos Scielo, Latindex, Redalyc, así como el uso de documentos escritos (libros). Se identificó que el paradigma emancipador, como medio de reflexión y crítica al poder ejercido tradicionalmente, propone medidas de participación y justicia social, arraigando importantes vestigios éticos en el accionar humano. En el caso específico de Enfermería, este proceso emancipador reorienta la visión tradicionalmente arrastrada en la esencia del ser y hacer, por lo que la apertura al pensamiento reflexivo permite modificar la manera en la cual la profesión se posiciona, brinda intervención y prepara a las (os) futuras (os) enfermeras (os).
ABSTRACT This article arises as a need to reflect on the influence of emancipatory paradigm in the Discipline of Nursing. A literature review was conducted in the databases Scielo, Latindex, Redalyc and written documents (books). It was identified that the emancipatory paradigm as a means of reflection and critique of power traditionally exercised, proposes measures for participation and social justice, including important ethical traces in the human action. In the specific case of Nursing, this emancipatory process reorients the traditional view on the essence of being and doing, so that openness to reflective thinking to modify the way in which the profession is positioned, delivers nursing care and teach future Nurses.
Primary author: Ramírez Elizondo, Noé Alberto
Quintana Zavala, Mª. Olga
Sanhueza Alvarado, Olivia
Valenzuela Suazo, Sandra Verónica
Published in: Enfermería global, vol. 12, nº2 (2013)
URI: http://hdl.handle.net/10201/30566
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 12
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol.12, Nº 2 (2013)



Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.