Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/23090

Title: Participación de las mujeres en las empresas turísticas privadas y comunitarias de Bahías de Huatulco, México. ¿Hacia un cambio en el rol de género?
Other Titles: Participation of women in private and community-based tourism businesses in the bays of Huatulco, Mexico. Are they heading towards a change in the gender role?
Issue Date: 2010
Publisher: Murcia, Universidad de Murcia, Servicio de Publicaciones
ISSN: 1139-7861
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::33 - Economía::338 - Situación económica. Política económica. Gestión, control y planificación de la economía. Producción. Servicios. Turismo. Precios
Keywords: Turismo
Aspectos sociales
Aspectos económicos
Empresarias
Women entrepreneurs
Gender
Abstract: En esta investigación se abordan los procesos y formas de participación de las mujeres en dos tipos de empresas turísticas: empresas privadas y empresas comunitarias. El objetivo es, por un lado, determinar el nivel de empoderamiento de género alcanzado entre las empresarias privadas y las mujeres que participan en empresas de base comunitaria; y por otro lado, observar si dicho nivel de empoderamiento se relaciona con el tipo de empresa. La hipótesis de la investigación es que la estructura organizativa de la empresa influye en el proceso de empoderamiento de las mujeres que participan en ella. Los métodos empleados fueron mixtos: encuestas, entrevistas y observación. Los resultados de esta investigación señalan que las mujeres que pertenecen a empresas con una estructura organizativa de tipo comunitario han logrado un mayor nivel de empoderamiento que las mujeres que participan en las empresas con un esquema organizativo privado.
ABSTRACT This research addresses the processes and forms of women’s participation in two types of tourism businesses: private enterprises and community-based enterprises. The aim is, first, to determine the level of gender empowerment reached between the private and community businesses, and on the other hand, see if that level of empowerment is related to the type of company. The research hypothesis is that the organizational structure of the business influences the process of empowerment of women participating in it. Mixed methods were employed: surveys, interviews and observation. The results of this research indicate that women who belong to community-based enterprises have succeeded in achieving a greater level of empowerment than women involved in business with a private pattern.
Primary author: Fernández Aldecua, María José
Martínez Barón, Luz Adriana
Published in: Cuadernos de turismo, Nº 26 (2010)
URI: http://hdl.handle.net/10201/23090
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 24
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Geographic Materia: México
Appears in Collections:Nº 26 (2010)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
116311-461241-1-PB.pdfEspañol596,73 kBAdobe PDFView/Open
116311-461591-1-PB.pdfEnglish74,44 kBAdobe PDFView/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.