Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/23035

Title: La evaluación de Historia de España en COU y Bachillerato en la Comunidad Autónoma de la Región de Murcia (1993-2004)
Issue Date: 13-Jul-2011
Date of creation: 30-May-2008
Publisher: Universidad de Murcia
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::371 - Organización y gestión de la educación y de la enseñanza
CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::373 - Enseñanza primaria y secundaria
Keywords: Enseñanza secundaria
Abstract: Esta tesis muestra una radiografía de las evaluaciones de Historia de España en COU y Bachillerato (a través de los recuerdos de 1523 alumnos entre 1993-2003), y de los protocolos de los exámenes (410 realizados por el profesorado entre 2002-2004), en la CC.AA. de la Región de Murcia. Entre los resultados más relevantes, destacar: la influencia que los aspectos formales de las evaluaciones y los exámenes tienen tanto en los contenidos por los que se les pregunta a los alumnos como en el tipo de aprendizaje que éstos adquieren; la presencia predominante de preguntas que requieren principalmente la memorización de los conocimientos; las relaciones existentes entre los tipos de preguntas y las capacidades cognitivas solicitadas en las pruebas; la evaluación de unos temas de la Historia de España en detrimento de otros; y la influencia que dos referentes como son selectividad y decreto de currículum, tienen en las pruebas estudiadas. This thesis shows a radiograph of the assessments of History of Spain in COU and Bachillerato (through the memories of 1523 students between 1993-2003), and the protocols of the examinations (410 made by teachers between 2002-2004) in the Autonomous Community of the Region of Murcia. Among the most relevant results, include: the influence of the formal aspects of assessments and examinations have so much in the content for which one asks the students as the type of learning that they acquire, the predominance of questions mainly require the memorization of knowledge, relations between the types of questions and cognitive abilities tests requested and the evaluation of the subjects of the History of Spain at the expense of others, and the influence of two references such as selectivity and Decree of the curriculum, the tests are studied
Primary author: Martínez Molina, María Elena
Director: Martínez Valcárcel, Nicolás
Faculty / Departments / Services: Departamentos y Servicios::Departamentos de la UMU::Didáctica y Organización Escolar
Published in: Proyecto de investigación:
Previous versions of the document: http://hdl.handle.net/10803/32117
URI: http://hdl.handle.net/10201/23035
Document type: info:eu-repo/semantics/doctoralThesis
Number of pages / Extensions: 669
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Ciencias Sociales y Jurídicas

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
TMEMM.pdf13,56 MBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.