Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/15496

Title: Reflexiones sobre la conceptualización de la competitividad de destinos turístico
Other Titles: Conceptualizing the competitiveness of tourist destinations: some reflections
Issue Date: 2009
Publisher: Murcia: Escuela de Turismo
ISSN: 1139-7861
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::33 - Economía::338 - Situación económica. Política económica. Gestión, control y planificación de la economía. Producción. Servicios. Turismo. Precios
Keywords: Turismo
Aspectos económicos
Marketing
Tourism
Economic impact
Marketing
Abstract: La competitividad es uno de los temas más usualmente referenciados por la teoría económica en los últimos decenios. No obstante, también es uno de los más controvertidos. Este artículo pretende enfocar la discusión sobre la conceptualización de los aspectos que hacen a la competitividad de los destinos turísticos, a partir de una revisión de los enfoques conceptuales y visiones sobre el tema que han guiado el pensamiento económico sobre el tema en los últimos veinte años. Se identifican algunos factores clave que hacen a la competitividad de destinos turísticos; a) la diversidad de variables empíricas que se utilizan como determinantes competitivos, b) la aún oscura relación entre competitividad y calidad de vida, y c) el papel de los gobiernos locales en su fomento. El elemento fundamental para la formulación y puesta en marcha de estrategias competitivas deberá ser en primer lugar el diálogo y, en segundo lugar, la promoción de instituciones que incentiven una cultura de la cooperación y el desarrollo institucional como base de la pirámide que da por resultado la mejora de los factores de competitividad de destinos turísticos.
ABSTRACT: Competitiveness is one of the most often referenced topics by economic theory in recent decades. However, it is also one of the most controversial. This article aims to focus the discussion on the conceptualization of the issues around tourist destinations competitiveness, starting from a review of the conceptual approaches and views on the subject in the last twenty years. A numer of tourism destinations competitiveness key factors are identified: a) the diversity of empirical variables conceived as competitiveness push factors. b) the still dark relationship between competitiveness and quality of life, and c) the role of local governments in fostering competitiveness . The key elements for the formulation and implementation of competitive strategies must be at first, dialogue, and secondly, the promotion of institutions that encourage a culture of cooperation and institutional development as a base for improving tourist destinations competitiveness.
Primary author: González, Rodrigo C.
Mendieta, Martín D.
Published in: Cuadernos de turismo
URI: http://hdl.handle.net/10201/15496
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 18
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Nº 23 (2009)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
67671.pdf422,29 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.