Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2021.100278

Título: Association between attitudes toward violence and violent behavior in the school context: a systematic review and correlational meta-analysis
Otros títulos: Asociación entre actitudes hacia la violencia y conducta violenta en el contexto escolar: revisión sistemática y meta análisis correlacional
Fecha de publicación: abr-2022
Editorial: Elsevier
Cita bibliográfica: International Journal of Clinical and Health Psychology, 2022, Vol. 22 : 100278
ISSN: Print: 2174-0852
Electronic: 1697-2600
Palabras clave: Attitudes
Behavior
School violence
Bullying
Meta analysis
Actitudes
Conducta
Violencia escolar
Metaanálisis
Resumen: Background/Objective: Both theoretical proposals and empirical work point to a common concurrence between attitudes toward school violence and violent behavior. Studies often address this issue superficially or within intervention programs. Our objective is to describe the results of a systematic review and to conduct a meta-analysis exploring these associations. Method: A systematic review was conducted in the main databases. Effect sizes were calculated and synthesized using random-effects meta-analysis to estimate the relationship between attitudes toward violence and school violence. A meta-regression was performed for the moderator analysis of sex and age. Results: The literature search strategy produced 12,293 articles. The review process produced a final result of 23 studies. Our results estimate a significant positive relationship (r = .368 p < .001; 95% CI [.323, .412]) between attitudes toward violence and school violence in children and adolescents. Conclusions: This study allows us to quantify with an adequate degree of specificity the attitude-behavior relationship in the school context. These results may facilitate future researchers to design programs that address this specificity in order to improve school climate. More research is needed using validated instruments to further specify the type of attitudes that have the greatest influence on the manifestation of school violence. -------------------
Antecedentes/Objetivo Las propuestas teóricas y trabajos empíricos apuntan una concurrencia entre las actitudes y la conducta violenta en el contexto escolar. Los estudios suelen abordar esta cuestión superficialmente o dentro de programas de intervención donde se trabajan múltiples variables, existiendo diferencias en la magnitud de esta relación. El objetivo del estudio es describir los resultados de una revisión sistemática y realizar un meta análisis que explore estas asociaciones. Método Se realizó una revisión sistemática en las principales bases de datos. Se calcularon los tamaños del efecto y fueron sintetizados mediante un meta análisis de efecto aleatorio para la relación entre actitudes hacia la violencia y violencia escolar. Se realizó una meta regresión para el análisis moderador del sexo y edad. Resultados La estrategia de búsqueda produjo 12.293 artículos. El proceso de revisión estructurado produjo un resultado final de 23 estudios. Nuestros resultados estiman una relación positiva y significativa (r = 0,368 p < 0,001; 95% CI = [0,323, 0,412]) entre actitudes y violencia escolar en menores. Conclusiones Este estudio permite cuantificar con un adecuado grado de especificidad la relación actitud conducta en el contexto escolar. Estos resultados facilitarían a futuros investigadores plantear programas que aborden esta especificidad para mejorar el clima escolar.
Autor/es principal/es: Pina López, David
López Nicolás, Rubén
López López, Reyes
Puente López, Esteban
Ruiz Hernández, José Antonio
Versión del editor: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1697260021000594?via%3Dihub
URI: http://hdl.handle.net/10201/149362
DOI: https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2021.100278
Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article
Número páginas / Extensión: 11
Derechos: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Descripción: © 2021 Asociación Española de Psicología Conductual. This manuscript version is made available under the CC-BY-NC-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ This document is the Published Manuscript version of a Published Work that appeared in final form in International Journal of Clinical and Health Psychology. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.1016/j.ijchp.2021.100278
Aparece en las colecciones:Artículos

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción TamañoFormato 
2022 - Association between attitudes toward violence and violent behavior in the school context.pdf427,53 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir


Este ítem está sujeto a una licencia Creative Commons Licencia Creative Commons Creative Commons