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https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.93054


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Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
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dc.contributor.author | Monroy Hernández, Fuensanta | - |
dc.contributor.author | González Gerardo, José L. | - |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T18:07:26Z | - |
dc.date.available | 2025-01-09T18:07:26Z | - |
dc.date.issued | 2022-06-30 | - |
dc.identifier.citation | Bordón. Revista de Pedagogía, 2022, Vol. 74, N. 2, pp. 63-76 | es |
dc.identifier.issn | Print: 0210-5934 | - |
dc.identifier.issn | Electronic: 2340-6577 | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10201/148186 | - |
dc.description | © 2022 Sociedad Española de Pedagogía. This manuscript version is made available under the CC-BY-NC 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ This document is the Published version of a Published Work that appeared in final form in Bordón. Revista de Pedagogía. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.93054 | es |
dc.description.abstract | INTRODUCTION. Academic procrastination is a widely extended phenomenon in education, especially among university students, which consists of deliberately putting off or completely avoiding an activity under one’s control. High levels of procrastination are related to poor aca-demic performance and dropout intentions, as well as other psychological features such as impul-siveness, distractibility, depression and sensation-seeking, and a lack of self-control, of self-effi-cacy, of organization and of self-esteem. In Spain research on this topic is scarce and to date not a single validated and widely accepted instrument to measure academic procrastination levels at university level has been developed. The aim of this research study was 1) to develop a pro-crastionation scale in Spanish language to be used on college students, and 2) to measure the procrastination levels of education students. METHOD. Data were collected from a sample of 499 Spanish education college students with a Likert scale. RESULTS. The results showed a 24-item ver-sion of the Escala de Procrastinación Académica en español (EPAE) with excellent reliability (.908), which may be used to measure students’ procrastination tendencies. Cluster analysis re-vealed four groups depending on students’ procrastination level (low, low-medium, medium, above medium). Over 76% of the sample had low and low-medium procrastination levels, while more than 23% reported medium levels, while not a single student showed higher procrastination levels. DISCUSSION. These results point at a need for further researching this topic in Spain by making use of the validated and reliable scale presented here, which may help to monitor student learning. By designing interventions targeted at high procrastinators, the risk of dropout and low academic performance may be reduced. ------------------ | es |
dc.description.abstract | INTRODUCCIÓN. La procrastinación académica es un fenómeno muy extendido en el ámbito educativo, especialmente entre los estudiantes universitarios, que consiste en posponer deliberadamente o evitar por completo una actividad que está bajo nuestro control. Los niveles elevados de procrastinación se relacionan con un bajo rendimiento académico y con intenciones de abandono, así como con otros rasgos psicológicos como la impulsividad, la distracción, la depresión y la búsqueda de sensaciones, y con una falta de autocontrol, de autoeficacia, de organización y de autoestima. En España la investigación sobre este tema es escasa y hasta la fecha no se ha desarrollado un único instrumento validado y ampliamente aceptado para medir los niveles de procrastinación académica en el ámbito universitario. El objetivo de esta investigación fue 1) desarrollar una escala de procrastinación en lengua española para su uso en estudiantes universitarios, y 2) medir los niveles de procrastinación de los estudiantes de educación. MÉTODO. Se recogieron datos de una muestra de 499 estudiantes universitarios de educación españoles mediante una escala Likert. RESULTADOS. Los resultados mostraron una versión de 24 ítems de la Escala de Procrastinación Académica en español (EPAE) con una excelente confiabilidad (.908), que puede usarse para medir las tendencias de procrastinación de los estudiantes. El análisis de conglomerados reveló cuatro grupos según el nivel de procrastinación de los estudiantes (bajo, bajo-medio, medio, por encima del medio). Más del 76% de la muestra tenía niveles de procrastinación bajos y bajos-medios, mientras que más del 23% informó niveles medios, mientras que ningún estudiante mostró niveles de procrastinación superiores. DISCUSIÓN. Estos resultados apuntan a la necesidad de seguir investigando este tema en España haciendo uso de la escala validada y confiable presentada aquí, que puede ayudar a monitorear el aprendizaje de los estudiantes. Al diseñar intervenciones dirigidas a los grandes procrastinadores, se puede reducir el riesgo de abandono escolar y bajo rendimiento académico. --------------- | es |
dc.description.abstract | INTRODUCTION. La procrastination académique, c’est-à-dire le report de l’exécution des tâches académiques, est un phénomène très répandu, notamment chez les étudiants universitaires. Une tendance forte à procrastiner est liée à une faible réussite scolaire, à l’intention d’abandonner les études et à des caractéristiques psychologiques telles que l’impulsivité, la dépression et les manques de maîtrise de soi, d’auto-efficacité, d’organisation ou d’estime de soi. Bien qu’il existe plusieurs outils pour mesurer la tendance procrastinatrice des étudiants, il s’agit d’un phénomène encore peu étudié en Espagne d’où la pertinence de son analyse. Cette recherche a eu pour objec-tifs 1) de concevoir en langue espagnole une échelle de procrastination fiable, et 2) de mesurer la tendance procrastinatrice des étudiants universitaires en éducation. MÉTHODE. Une échelle de Likert a été créée pour recueillir des informations auprès de 499 étudiants de la Faculté d’Éducation de deux universités publiques espagnoles. RÉSULTATS. Une échelle de 24 items (Échelle de Procrastination Académique en espagnol, EPAE) a été obtenue avec une fiabilité ex-cellente (.908) afin de mesurer la procrastination chez les étudiants universitaires. L’analyse d ́agrégats a révélé quatre groupes en fonction du niveau de procrastination. Plus de 76 % des participants ont montré une tendance faible ou faible-moyenne à procrastiner, tandis que 23 % ont montré un niveau intermédiaire. CONCLUSION. Les résultats soulignent le besoin d’explorer ce phénomène en profondeur avec des outils fiables afin de détecter les étudiants ayant une forte tendance à procrastiner. Cette détection pourrait s’accompagner d’une intervention visant à réduire cette tendance, ce qui pourrait diminuer le taux de décrochage en améliorant la réussite académique des étudiants universitaires. | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 14 | es |
dc.language | eng | es |
dc.publisher | Sociedad Española de Pedagogía | es |
dc.relation | Sin financiación externa a la Universidad | es |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.rights | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | * |
dc.subject | Dropout rate | es |
dc.subject | College students | es |
dc.subject | Higher education | es |
dc.subject | Psychometrics | es |
dc.subject | Tasa de abandono | es |
dc.subject | Estudiantes universitarios | es |
dc.subject | Educación superior | es |
dc.subject | Psicometría | es |
dc.subject | Taux de décrochage | es |
dc.subject | Etudiants universitaires | es |
dc.subject | Enseignement supérieur | es |
dc.subject | Psychométrie | es |
dc.title | Development of a procrastination scale in Spanish and measurement of education students’ procrastination levels | es |
dc.title.alternative | Diseño de una escala de procrastinación en español y medición de los niveles de procrastinación de estudiantes de educación | es |
dc.title.alternative | Élaboration en espagnol d’une échelle de procrastination et mensuration des niveaux de procrastination des étudiants universitaires en éducation | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.relation.publisherversion | https://recyt.fecyt.es/index.php/BORDON/article/view/93054 | es |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.13042/Bordon.2022.93054 | - |
dc.contributor.department | Departamento de Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación | - |
Aparece en las colecciones: | Artículos |
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Fichero | Descripción | Tamaño | Formato | |
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2022 - Monroy & Gonzalez-Geraldo - Procrastination Scale EPAE (BORDÓN).pdf | 717,56 kB | Adobe PDF | ![]() Visualizar/Abrir |
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