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https://doi.org/10.5944/educxx1.26725


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Campo DC | Valor | Lengua/Idioma |
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dc.contributor.author | González Gerardo, José L. | - |
dc.contributor.author | Monroy Hernández, Fuensanta | - |
dc.contributor.author | Rincón Igea, Benito del | - |
dc.date.accessioned | 2025-01-09T18:07:12Z | - |
dc.date.available | 2025-01-09T18:07:12Z | - |
dc.date.issued | 2021 | - |
dc.identifier.citation | Educación XX1, 2021, Vol. 24, N. 1, pp. 213-232 | es |
dc.identifier.issn | Electronic: 2174-5374 | - |
dc.identifier.issn | Print: 1139-613X | - |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10201/148172 | - |
dc.description | © 2021 UNED. This manuscript version is made available under the CC-BY-NC 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ This document is the Published version of a Published Work that appeared in final form in Educación XX1. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.5944/educxx1.26725 | es |
dc.description.abstract | The quality of teacher training at universities has been a never-ending debate among authorities and academics because of its impact on student learning. Learning to teach at the Higher Education level is not a straightforward path, and there are often few opportunities to learn how to teach at this level prior to taking on a teaching position. Universities should monitor the extent to which teachers accomplish their teaching duties and endeavour to improve their teaching skills and aptitudes, as well as their attitudes towards and commitment to students. Following the Students’ Approaches to Learning (SAL) line of research, this study addressed teacher training by analyzing the impact of a brief teaching development programme on teachers’ approaches to teaching using a Spanish 20-item questionnaire (S-ATI-20), which is an updated and validated version of the Approaches to Teaching Inventory (ATI), and qualitative data. A pre-experimental design (pretest-posttest) with no control group was used. Data from 85 teachers were collected during three consecutive academic years: 2014-2015 (n = 48), 2015-2016 (n = 22) and 2016-2017 (n = 15). Findings showed that short development programmes can have a positive effect on teaching approaches; in addition, results supported a two-factor structure of the S-ATI-20, which implies that teachers may be Conceptual Change/Student-Focused (CCSF) or Information Transmission/Teacher-Focused (ITTF) while teaching. Finally, the theoretical discussion of the impact on teaching approaches gives us ground to (re)think the relation between different ways of handling teaching duties: Are approaches really on a bipolar continuum? Shall we think of approaches in terms of a matrioshka model? -------------------- | es |
dc.description.abstract | La calidad de la formación de los profesores en las Universidades ha sido un debate inacabado entre las autoridades y los académicos debido a su impacto en el aprendizaje de los estudiantes. Aprender a enseñar en educación superior no es un camino directo, existen pocas oportunidades para aprender cómo enseñar a este nivel antes de entrar a enseñar directamente. Las Universidades deberían monitorizar hasta qué punto los profesores cumplen con sus funciones docentes y se dedican a mejorar sus habilidades y aptitudes docentes, así como sus actitudes y el compromiso hacia sus estudiantes. Siguiendo la línea de investigación sobre enfoques de aprendizaje (SAL), este estudio atiende a la formación docente analizando el impacto de un breve programa de desarrollo en los enfoques de enseñanza a través del uso de un cuestionario en español (S-ATI-20) que no es sino una revisión y validada versión del Approaches to Teaching Inventory (ATI), así como de otra información de corte cualitativo. El diseño es pre-experimental (pretest-postest) sin grupo de control. Se recogió información de 85 profesores a lo largo de tres cursos académicos consecutivos: 2014-2015 (n = 48), 2015-2016 (n = 22) y 2016-2017 (n = 15). Los resultados muestran que los programas de desarrollo cortos tienen un efecto positivo en los enfoques de enseñanza. Además, los resultados corroboran la estructura de dos factores del S-ATI-20, distinguiendo entre profesores que al enseñar se centran en el cambio conceptual y el estudiante (CCSF) o en la transmisión de la información y en el profesor (ITTF). Por último, la discusión teórica del impacto en los enfoques de enseñanza nos anima a (re)pensar la relación entre distintas formas de manejar las responsabilidades docentes. ¿Están los enfoques realmente en un continuo bipolar?, ¿deberíamos pensar en los enfoques como si fuera un modelo basado en una muñeca rusa (matrioshka)? | es |
dc.format | application/pdf | es |
dc.format.extent | 20 | es |
dc.language | eng | es |
dc.publisher | Universidad Nacional de Educación a Distancia (UNED) | es |
dc.relation | Sin financiación externa a la Universidad | es |
dc.rights | info:eu-repo/semantics/openAccess | es |
dc.rights | Atribución-NoComercial 4.0 Internacional | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc/4.0/ | * |
dc.subject | Approaches to teaching | es |
dc.subject | Teaching approaches | es |
dc.subject | Teacher development programme | es |
dc.subject | Teacher training | es |
dc.subject | Higher education | es |
dc.subject | Enfoques de enseñanza | es |
dc.subject | Programa de desarrollo docente | es |
dc.subject | Formación docente | es |
dc.subject | Educación superior | es |
dc.title | Impact of a Spanish Higher Education teacher development programme on approaches to teaching. Psychometric properties of the S-ATI-20 scale | es |
dc.title.alternative | Impacto de un programa de desarrollo docente universitario español en los enfoques de enseñanza. Propiedades psicométricas de la escala S-ATI-20 | es |
dc.type | info:eu-repo/semantics/article | es |
dc.relation.publisherversion | https://revistas.uned.es/index.php/educacionXX1/article/view/26725 | es |
dc.identifier.doi | https://doi.org/10.5944/educxx1.26725 | - |
dc.contributor.department | Métodos de Investigación y Diagnóstico en Educación | - |
Aparece en las colecciones: | Artículos |
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2021 - Geraldo & Monroy - Impact of Teacher devel programme (Educacion XX1).pdf | 105,73 kB | Adobe PDF | ![]() Visualizar/Abrir |
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