Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://doi.org/10.1007/978-3-030-19266-2_10

Título: Historical Thinking in the early years: the power of image and narrative
Fecha de publicación: sep-2019
Editorial: Springer
ISBN: 978-3-030-19266-2
978-3-030-19265-5
Materias relacionadas: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::371 - Organización y gestión de la educación y de la enseñanza
CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::373 - Enseñanza primaria y secundaria
CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Palabras clave: Early Childhood Education
Classroom Research
Qualitative Research
Student Motivation
Storytelling
Resumen: This chapter seeks to analyze empirically the abilities of 4- and 5 year-old children regarding historical thinking skills when dealing with symbology and picture-based narratives of the past. It is based on the answers obtained after the development of a specific storytelling strategy where students observe a sequence of images related to a tale written and set in Ancient Egypt, from which they build a narrative to explain their observations. Children’s negotiations regarding their interpretations provide evidence of their capacity for historical thinking when history is presented through stories and narrative-based inquiry. The study was developed in five classrooms with a total of 116 participating students. The chapter concludes that young children are able to deduce information from images, to create complex argumentations, to take some historical perspective and to link the actions in a temporal and causal sequence. Therefore, they are capable of developing some embryonic reasoning, which we consider to be the seed of historical thinking.
Autor/es principal/es: Arias Ferrer, Laura
Egea Vivancos, Alejandro
Levstik, Linda S.
Facultad/Departamentos/Servicios: Facultades, Departamentos, Servicios y Escuelas::Departamentos de la UMU::Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales
Forma parte de: Story in children's lives: contributions of the narrative mode to early childhood development, literacy, and learning. Kelly Jo Kerry-Moran y Juli-Anna Aerila (eds.), pp.175-198
URI: http://hdl.handle.net/10201/144487
DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-030-19266-2_10
Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/bookPart
Número páginas / Extensión: 20
Derechos: info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Aparece en las colecciones:Libros o capítulos de libro: Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción TamañoFormato 
Arias, Egea, Levstik 2019.pdfManuscrit form1,94 MBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir    Solicitar una copia


Los ítems de Digitum están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.