Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: http://hdl.handle.net/10201/144459

Título: Why does archaeology matter? archaeology across different countries and teaching approaches
Fecha de publicación: sep-2022
Editorial: The Heritage Education Network
Cita bibliográfica: The Heritage Education Journal, Volume 1, No. 1 September 2022
ISSN: 2832-9228
Materias relacionadas: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::373 - Enseñanza primaria y secundaria
CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre::371 - Organización y gestión de la educación y de la enseñanza
Palabras clave: Archaeology
Teaching history
Educational research
Critical thinking
Arqueología
Enseñanza de la historia
Investigación educativa
Pensamiento crítico
Resumen: The aim of this article is to analyze how archaeology contributes to the history teaching and learning process. Research has shown the benefits of learning from and with archaeology: it is an effective resource for historical inquiry, helps improve the connections students make between past and present, and supports civic purposes and engagement. Despite archaeology’s benefits, its implementation in educational settings is still scarce. This article provides reflections shared by an international working group (Spain, Portugal, Switzerland, and the United States) and outlines the problems of introducing archaeology and its methods into schools and the different trends and approaches that characterize its implementation. The joint discussion ends with the definition of both current challenges that need to be addressed and suggestions for the future if we aim for archaeology to be part of educational processes. The discussion also allows us to answer the main question posed in this article: why does archaeology matter?
Autor/es principal/es: Arias Ferrer, Laura
Egea Vivancos, Alejandro
Henderson, A. Gwynn
Levstik, Linda S.
Mathis, Christian
Pinto, Helena
Stottman, M. Jay
Facultad/Departamentos/Servicios: Facultades, Departamentos, Servicios y Escuelas::Departamentos de la UMU::Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales
Versión del editor: https://theheritageeducationnetwork.org/the-heritage-education-journal/thej-volume-1-number-1/why-does-archaeology-matter-archaeology-across-different-countries-and-teaching-approaches/
URI: http://hdl.handle.net/10201/144459
Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article
Número páginas / Extensión: 30
Derechos: info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Descripción: © 2023 The Heritage Education Network. This document is the Published version of a Published Work that appeared in final form in The Heritage Education Journal.
Aparece en las colecciones:Artículos: Didáctica de las Ciencias Matemáticas y Sociales

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción TamañoFormato 
Why-Does-Archaeology-Matter.pdfArias et al. 2023475,81 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir    Solicitar una copia


Los ítems de Digitum están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.