Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://doi.org/10.1002/9781119107934.ch9

Título: Disquieting Soundtracks: The Sonorities of Experimental Cinema
Fecha de publicación: 19-ago-2022
Editorial: Wiley-Blackwell
Palabras clave: Experimental film
Film soundtracks
Sound studies
Magnetic sound
Optical sounds
Sound cultures
Gilles Deleuze
Resumen: This chapter places the aesthetics of experimental film sound in relation to the aural ecologies of modernity. It explores how optical, magnetic, and digital sound technologies affected the acoustic textures of experimental film. It will show that, outside the field of abstract cinema and visual music, optical sound affected relatively little the aesthetics of avant-garde film between the late 1920s and the mid-1950s, while, by contrast, magnetic sound did, consolidating practices that have remained stable even through the rise of digital sound. The last section of the essay proposes a theory of sound and music in experimental film, adopting Gilles Deleuze's conception of sound and picture as “heautonomous,” and a typology of sound uses—absolute, allegorical, and corporeal.
Autor/es principal/es: Suárez, Juan A.
Facultad/Departamentos/Servicios: Facultades, Departamentos, Servicios y Escuelas::Departamentos de la UMU::Filología Inglesa
Forma parte de: A Companion to Experimental Cinema Edited by Federico Windhausen (2023)
Versión del editor: https://onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1002/9781119107934.ch9
URI: http://hdl.handle.net/10201/139056
DOI: https://doi.org/10.1002/9781119107934.ch9
Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/bookPart
Número páginas / Extensión: 27
Derechos: info:eu-repo/semantics/embargoedAccess
Matería temporal: siglo XX
Aparece en las colecciones:Libros o capítulos de libro: Filología Inglesa

Ficheros en este ítem:
Fichero Descripción TamañoFormato 
Suarez-Disquieting Soundtracks.pdf689,97 kBAdobe PDFVista previa
Visualizar/Abrir    Solicitar una copia


Los ítems de Digitum están protegidos por copyright, con todos los derechos reservados, a menos que se indique lo contrario.