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Título: Smart Schools and the Family-School Relationship: Teacher Profiles for the Promotion of Family Involvement
Fecha de publicación: 8-mar-2023
Editorial: MDPI
Cita bibliográfica: Journal of Intelligence, 11(3), 2023, 51
ISSN: Electronic: 2079-3200
Palabras clave: Community education
Teacher profile
Family participation
Family school relationship
Smart school
Resumen: Smart schools prioritise work in the educational community, identifying the participation of families as an opportunity, rather than a form of intrusiveness. There are currently a multitude of ways of sharing education with families, ranging from communication to training, with teachers being the driving force in promoting the different roles that families can assume. In this respect, the aim of this cross-sectional, evaluative, non-experimental and quantitative study is to establish the family participation facilitation profiles of 542 teachers working in schools in a multicultural municipality in the autonomous community of the Region of Murcia, in south-eastern Spain. They completed a validated questionnaire with 91 items regarding the different dimensions of family participation, carrying out a cluster analysis to determine the teacher facilitation profiles. The results obtained from the application of the questionnaire show two statistically differentiated teaching profiles. The first of these, with a smaller number of teachers, with fewer years of experience and linked to the pre-primary and secondary stages in public schools, shows less participation in all the modalities considered. In contrast, the profile with the greatest commitment to promoting participation is characterised by having a greater number of teachers, predominantly from state-subsidised centres, that are experienced and linked to the primary stage. In relation to the previous literature, it was possible to confirm the presence of a differentiated profile, finding, on the one hand, teachers interested in the involvement of families and, on the other hand, teachers who do not identify the family–school relationship as a priority. This highlights the need to improve the prior and ongoing training of teachers to raise awareness and sensitise them to the inclusion of families in the educational community.
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Las escuelas inteligentes priorizan el trabajo en la comunidad educativa, identificando la participación de las familias como una oportunidad, más que como una forma de intrusismo. Actualmente existen multitud de formas de compartir la educación con las familias, que van desde la comunicación hasta la formación, siendo el profesorado el motor impulsor de los diferentes roles que pueden asumir las familias. En este sentido, el objetivo de este estudio transversal, evaluativo, no experimental y cuantitativo es establecer los perfiles de facilitación de la participación familiar de 542 docentes que trabajan en centros educativos de un municipio multicultural de la comunidad autónoma de la Región de Murcia, en el sur. -este de España. Completaron un cuestionario validado con 91 ítems sobre las diferentes dimensiones de la participación familiar, realizando un análisis de conglomerados para determinar los perfiles de facilitación docente. Los resultados obtenidos de la aplicación del cuestionario muestran dos perfiles docentes estadísticamente diferenciados. El primero de ellos, con menor número de docentes, con menos años de experiencia y vinculado a las etapas de infantil y secundaria en escuelas públicas, muestra una menor participación en todas las modalidades consideradas. Por el contrario, el perfil con mayor compromiso con el fomento de la participación se caracteriza por contar con un mayor número de docentes, predominantemente de centros concertados, con experiencia y vinculación con la etapa primaria. En relación a la literatura anterior, se pudo constatar la presencia de un perfil diferenciado, encontrando, por un lado, docentes interesados ​​en la implicación de las familias y, por el otro, docentes que no identifican la relación familia-escuela. como prioridad. Se pone de relieve la necesidad de mejorar la formación previa y continua del profesorado para concienciarlo y sensibilizarlo sobre la inclusión de las familias en la comunidad educativa.
Autor/es principal/es: Galián, Begoña
Hernández Prados, María Ángeles
Álvarez Muñoz, Josée Santiago
Facultad/Departamentos/Servicios: Facultades, Departamentos, Servicios y Escuelas::Departamentos de la UMU::Teoría e Historia de la Educación
Versión del editor: https://www.mdpi.com/2079-3200/11/3/51
URI: http://hdl.handle.net/10201/138873
DOI: https://doi.org/10.3390/jintelligence11030051
Tipo de documento: info:eu-repo/semantics/article
Número páginas / Extensión: 24
Derechos: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NoCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Descripción: ©2023. This manuscript version is made available under the CC-BY 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ This document is the Published, version of a Published Work that appeared in final form in Journal of Intelligence. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.3390/jintelligence11030051
Aparece en las colecciones:Artículos: Teoría e Historia de la Educación

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