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Campo DCValorLengua/Idioma
dc.contributor.authorSánchez Mañas, Carmen-
dc.date.accessioned2022-05-01T22:10:13Z-
dc.date.available2022-05-01T22:10:13Z-
dc.date.issued2022-01-
dc.identifier.citationFeminismo/s nº 39 pág.: 267-285es
dc.identifier.citationhttps://feminismos.ua.es/es
dc.identifier.issn1989-9998-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/119423-
dc.description© (2022). This manuscript version is made available under the CC-BY-4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ This document is the Published Manuscript version of a Published Work that appeared in final form in Feminismo/s. To access the final edited and published work see https://doi.org/10.14198/fem.2022.39.10-
dc.description.abstractFollowing in the footsteps of Homer, both in the Iliad and in the Odyssey, Herodotus of Halicarnassus gives women a very conspicuous presence in the only work attributed to him, known as the Histories. Usually, the women who appear in his work are directly related to prominent male characters. In this respect, daughterhood is one of the most distinct roles played by women in Herodotus’ Histories. Twelve of the women actively involved in the narrative written by the author of Halicarnassus are identified as daughters of kings, tyrants or other noblemen, both of Greek and barbarian origin. Among the available examples, in this paper we focus on three Egyptian princesses, daughters of the pharaohs Rhampsinitus, Cheops and Amasis —in reality, Apries—, because they constitute precious instances for exploring the tensions arising in parent-child relationships in the Herodotean work. We aim at determining whether these princesses are individually fulfilled as characters, despite being sexually dominated daughters by their fathers, either biological other putative. To this end, we conduct an in-depth analysis of the three passages in which they appear (Hdt. 2.121ε; 2.126; 3.1), taking into account why and under what circumstances they are sexually controlled, how they interact with their fathers and other male characters and what consequences the sexual control they are subjected to has on them. Results show that the three Egyptian princesses achieve their own fulfilment as a wife, builder and avenger, respectively. We conclude that Herodotus confers on them visibility, dignity and their own non-transferable personality. .-
dc.description.abstractSiguiendo la estela de Homero en la Ilíada y, sobre todo, en la Odisea, Heródoto de Halicarnaso otorga a las mujeres una presencia muy destacada en su única obra conocida, las Historias. Habitualmente, las mujeres que aparecen en esta obra están directamente emparentadas con personajes masculinos importantes. En este sentido, el de hija constituye uno de los papeles más representativos que desempeñan las mujeres en las Historias de Heródoto. Doce de las mujeres que intervienen activamente en la narración del autor de Halicarnaso son identificadas como hijas de reyes, tiranos u otros hombres nobles, tanto griegos como bárbaros. Entre los ejemplos disponibles, en este artículo nos centramos en tres princesas egipcias, hijas de los faraones Rampsinito, Kéops y Amasis —o, en realidad, Apríes—, porque constituyen casos particularmente interesantes para explorar las tensiones dentro de las relaciones paternofiliales en la obra herodotea. Nuestro objetivo es determinar si estas princesas se realizan individualmente como personajes, aun siendo hijas dominadas sexualmente por sus padres, biológicos o putativos. Para ello, realizamos un análisis en profundidad de los tres pasajes en que ellas aparecen (Hdt. 2.121ε; 2.126; 3.1), teniendo en cuenta por qué y en qué circunstancias son controladas sexualmente, cómo interactúan con sus padres y con los demás personajes masculinos y qué consecuencias tiene sobre ellas el control sexual al que se ven sometidas. Los resultados muestran que las tres princesas de Egipto se realizan, respectivamente, como esposa, constructora y vengadora. Concluimos que Heródoto les confiere visibilidad, dignidad y un carácter propio e intransferible.-
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent19-
dc.languageenges
dc.relation.isreferencedbyED_IDENTRADA=1044-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccess-
dc.rightsAtribución 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/*
dc.subjectGreek views on Ancient Egyptes
dc.subjectHerodotuses
dc.subjectconcubinagees
dc.subjectdaughterses
dc.subjectfatherses
dc.subjectprostitutiones
dc.titleIn Bed with an Egyptian Princess: Herodotus on Theft, Pyramids and Conquestes
dc.title.alternativeEn la cama con una princesa Egipcia: Heródoto sobre robos, pirámides y conquistas.-
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.14198/fem.2022.39.10-
Aparece en las colecciones:Artículos: Filología Clásica

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