Publication: Cecilia Barriga: el feminismo como principio de creación
Authors
Caballero, Antonio A. ; Zurian, Francisco A.
item.page.secondaryauthor
item.page.director
Publisher
Murcia: Servicio de Publicaciones de la Universidad de Murcia
publication.page.editor
publication.page.department
DOI
item.page.type
info:eu-repo/semantics/article
Description
Abstract
La prolífica obra audiovisual de Cecilia Barriga (desde la video
creación al documental y la ficción audiovisual) muestra de
forma preclara las relaciones entre los productos audiovisuales
y los estudios de género al ofrecer una perspectiva propia sobre
la identidad de género, la mujer y el pensamiento feminista. Se
repasará, en dicha perspectiva de análisis, su obra audiovisual y
se analizará específicamente su pieza documental El camino de
Moisés (2004) como ejemplo específico de su reflexión (y de su
trabajo) en torno al género, la identidad y los roles que la sociedad
establece y que tienden a encasillar a las personas en torno a la
construcción de identidades inmóviles de género basadas en la
genitalidad.
ABSTRACT: Cecilia Barriga’s extensive audiovisual oeuvre (from videoart to audiovisual documentary and fiction) shows the relations between Audiovisual Culture and Gender Studies and offers a personal perspective on gender identity, women, and feminist thought. From the perspective afforded by gender studies and feminism, this essay will review some crucial titles in her career but will pay particular attention to her recent documentary The Path of Moses (2004), an example of her work on gender, identity, and on the social strictures that underpin identity construction, based on static conceptions of sexual morphology.
ABSTRACT: Cecilia Barriga’s extensive audiovisual oeuvre (from videoart to audiovisual documentary and fiction) shows the relations between Audiovisual Culture and Gender Studies and offers a personal perspective on gender identity, women, and feminist thought. From the perspective afforded by gender studies and feminism, this essay will review some crucial titles in her career but will pay particular attention to her recent documentary The Path of Moses (2004), an example of her work on gender, identity, and on the social strictures that underpin identity construction, based on static conceptions of sexual morphology.
Citation
item.page.embargo
Collections
Ir a Estadísticas
Sin licencia Creative Commons.