Publication:
El boom inmobiliario español (1997-2006) a través de los mecanismos discursivos de la publicidad

dc.contributor.authorFernández Rincón, Antonio Raúl
dc.contributor.authorTrindade, Eneus
dc.contributor.authorHellín Ortuño, Pedro Antonio
dc.contributor.departmentComunicación
dc.coverage.spatialEspañaes
dc.coverage.temporalSiglo XX-XXIes
dc.date.accessioned2024-11-18T07:52:38Z
dc.date.available2024-11-18T07:52:38Z
dc.date.issued2016-07-01
dc.description© 2016 Faculdade de Ciências Humanas da Universidade Fumec. This manuscript version is made available under the CC-BY-NC-ND 4.0 license http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/ This document is the Published version of a Published Work that appeared in final form in Revista Mediação.
dc.description.abstractPresentamos los resultados de un análisis sociosemiótico efectuado sobre una muestra de publicidad gráfica, con el objeto de avanzar en el conocimiento de los mecanismos discursivos del boom inmobiliario español durante el periodo 1997-2006. La publicidad como dispositivo mediático para la construcción de sentido en las sociedades industrializadas, se mostró para nosotros como un potente revelador de las implicaciones culturales, económicas y sociales del boom inmobiliario. A partir de una metodología adaptada del modelo sociosemiótico propuesto por Miquel Rodrigo Alsina y centrándonos en las condiciones de producción del discurso publicitario, alcanzamos unos resultados referentes a los modos de expresión publicitaria que nos permiten comprender el clima de euforia irracional imperante en el momento. Una euforia cimentada principalmente sobre aspectos no tangibles, emocionales y aspiracionales. -------es
dc.description.abstractWe present the results of a sociosemiotic analysis conducted on a sample of graphic advertising, in order to advance the knowledge of discursive mechanisms of Spanish housing bubble during the period 1997-2006. Advertising as a media device for the construction of meaning in industrialized societies, was for us as a developer powerful cultural, economic and social implications of the housing bubble. From an adapted methodology proposed by Miquel Rodrigo Alsina and focusing on the production conditions of advertising discourse sociosemiotic model, we achieved some results concerning modes of advertising expression that allow us to understand the prevailing climate of irrational exuberance at the time. Euphoria founded mainly on non-tangible, emotional and aspirational aspects.
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent22es
dc.identifier.citationRevista Mediação, 2016, Vol. 18, N. 22, v. 18, n. 22, pp. 29-50
dc.identifier.issnElectronic: 2179-9571
dc.identifier.issnPrint: 1980-556X
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10201/146400
dc.languagespaes
dc.publisherUniversidade Fumec
dc.relationSin financiación externa a la Universidades
dc.relation.publisherversionhttps://revista.fumec.br/index.php/mediacao/article/view/3695
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectPublicidades
dc.subjectEspaña
dc.subjectConsumo
dc.subjectBoom inmobiliario
dc.subjectSociosemiótica
dc.subjectAdvertising
dc.subjectSpain
dc.subjectConsumption
dc.subjectHousing bubble
dc.subjectSociosemiotic
dc.titleEl boom inmobiliario español (1997-2006) a través de los mecanismos discursivos de la publicidades
dc.title.alternativeThe Spanish housing bubble (1997-2006) through discursive mechanisms of advertising
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dspace.entity.typePublicationes
Files
Original bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
002771943.pdf
Size:
1007.16 KB
Format:
Adobe Portable Document Format
Description:
License bundle
Now showing 1 - 1 of 1
Loading...
Thumbnail Image
Name:
license.txt
Size:
2.26 KB
Format:
Item-specific license agreed upon to submission
Description:
Collections