Please use this identifier to cite or link to this item: https://doi.org/10.6018/riite.383431

Title: Diseño de una propuesta didáctica para el uso de simuladores virtuales en la rama sanitaria de Formación Profesional
Other Titles: Design of a didactic proposal for the use of virtual simulators in the health area of Vocational Training
Issue Date: 23-Jun-2020
Date of creation: 2020
ISSN: 2529-9638
Related subjects: CDU::3 - Ciencias sociales::37 - Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Keywords: Simuladores virtuales
Formación Profesional
Formación práctica
Recurso digital
Virtual simulators
Vocational training
Practical training
Digital Resources
Abstract: En este artículo se presenta el diseño, desarrollo y validación de una propuesta didáctica basada en el uso de simuladores virtuales, con la que se pretende conseguir una mejora en la preparación práctica del alumnado, llevada a cabo en un ciclo de Formación Profesional (FP) del ámbito sanitario. Las posibilidades de trabajar experiencias prácticas son escasas durante la formación del alumnado en los centros de Formación Profesional, debido a la carencia de espacios y oportunidades, algo fundamental para la preparación del periodo final de prácticas en los centros sanitarios. Para ello se utiliza un simulador virtual en el módulo de Tomografía Computarizada, permitiendo poner en práctica los conocimientos teóricos que van adquiriendo los alumnos durante su formación. Los resultados obtenidos permiten apreciar las ventajas de la simulación como medio de aprendizaje en la enseñanza relacionada con el ámbito clínico.
This article presents the design, development and validation of a didactic proposal based on the use of virtual simulators, with the intention of achieving an improvement in the practical preparation of students, carried out in a cycle of Vocational Training in the health field. The possibilities of working with practical experiences are scarce during the training of students in vocational training centers, due to the lack of spaces and opportunities, which is fundamental for the preparation of the final period of internships in health centers. For this reason, a virtual simulator is used in the Computerized Tomography module, allowing to put into practice the theoretical knowledge that students acquire during their training. The results obtained allow us to appreciate the advantages of simulation as a learning tool in teaching related to the clinical field.
Primary author: Romero López, Daniel
Benito Crosetti, Bárbara de
Collection: Revista Interuniversitaria de Investigación en Tecnología Educativa (RIITE) N. 8, 2020
URI: http://hdl.handle.net/10201/94045
DOI: https://doi.org/10.6018/riite.383431
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 16
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International
Appears in Collections:2020, N. 8

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
383431-Texto del artículo-1454561-1-10-20200601.pdf349,39 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


This item is licensed under a Creative Commons License Creative Commons