Please use this identifier to cite or link to this item: http://hdl.handle.net/10201/64742

Title: Análisis de la influencia de la orientación profesional en los jóvenes en situación de abandono escolar
Issue Date: 2016
Publisher: Universidad de Murcia
ISSN: 0212 - 8322
Related subjects: 37 (05)
Keywords: Orientación profesional
Abandono escolar
Medidas de segunda oportunidad
Educación secundaria
Centros de educación de personas adultas
Abstract: El objetivo principal de la investigación es conocer la importancia que tiene la orien- tación profesional para los jóvenes que re- tornan a la Educación Secundaria Obliga- toria a través de los Centros de Educación de Personas Adultas, como herramienta indispensable que ha de estar presente en los momentos más críticos del estudiante atendiendo sus necesidades a nivel for- mativo, educativo y profesional, teniendo en cuenta los intereses, capacidades y ne- cesidades de cada momento, así como la situación actual del mercado de trabajo, donde los jóvenes pasan con mayor rapi- dez entre situaciones de empleo y desem- pleo que en décadas anteriores. La Metodología de Investigación se desarro- lla a través de un análisis factorial explorato- rio, realizado de acuerdo al procedimiento de los componentes principales, analizando una muestra total de 878 estudiantes matri- culados en los cuatro cursos de Educación Secundaria Obligatoria en los Centros de Educación de Personas Adultas de la pro-vincia de Ciudad Real, datos recogidos a través de la cumplimentación de un cues- tionario diseñado para tal efecto y donde los resultados de la investigación indican que el 84% de los alumnos encuestados opina que se necesita una orientación a lo largo de la vida para estar informado y motivado en todo momento, y el 75.6% considera que la orientación profesional es un instrumen- to que ayuda a la inserción profesional de los jóvenes. Tanto los que han acudido a un orientador profesional como los que no lo han hecho, confirman la importancia de la orientación: el 57.4% reconoce que no ha- bría abandonado los estudios si hubiera reci- bido una adecuada orientación profesional y el 61.6% confirma que cuando finalice la Educación Secundaria Obligatoria acudirá a un orientador profesional para que le ayude en la búsqueda de empleo y el 74.7% para que le informe tanto de formación reglada como no reglada.
The main objective of this piece of re- search is to understand the importance of career guidance for young people who return to compulsory secondary educa- tion through the Centers for Adult Educa- tion. Career guidance should be seen as an indispensable tool that must be pre- sent in students’ most critical moments and whose main aims should be to focus on students’ training needs, educational and professional level. Career guidance should also take into account the interests, abilities and needs of each moment and the current situation of the labor market in which young people, unlike in previous decades, are prone to have short-term jobs. The research methodology was developed through an exploratory factor analysis, performed according to the method of the main components, analyzing a total sam- ple of 878 students enrolled in the four years of Compulsory Secondary Education at the Centers of Adult Education in Ciu- dad Real. Data were collected through the completion of a questionnaire designed for this purpose and research results indi- cate that 84% of students surveyed believe that guidance throughout life needs to be informed and motivated at all times, and 75.6% believe that career guidance is an instrument that helps the employability of young people. Both those students who have gone to a professional counselor and those who have not, confirm the impor- tance of guidance: 57.4% admit that they would not have dropped out had they re- ceived adequate vocational guidance and 61.6% confirm that when they finish Sec- ondary Education they will visit a profes- sional counselor to ask for help in finding employment and 74.7% of students will do the same in order to obtain informa- tion about formal and informal education possibilities.
Primary author: Holgueras González, Ana Isabel
URI: http://hdl.handle.net/10201/64742
Document type: info:eu-repo/semantics/article
Number of pages / Extensions: 20.
Rights: info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:Vol. 36, Nº 1 (2018)

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
253251-882271-1-PB.pdf577,46 kBAdobe PDFThumbnail
View/Open


Items in Digitum are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.